1. Dekriminalizacija novinarstva = mađarski model
Novinari mogu kršiti zakon pokušavajući doći do informacije. Sudeći prema izvještaju, svi zakonski okviri donose ograničenja slobode dolaženja do informacija. Premda u mnogim državama sudovi uzimaju u obzir važnost slobode medija kad odlučuju o kaznenim prijavama protiv novinara, rizik osude ipak uvijek postoji. Upravo zato izvještaj poziva na „dekriminalizaciju novinara za postupke traženja informacija“. Mađarski model, koji novinara izuzima od svake odgovornosti pred zakonom za postupke koji spadaju u njegovu profesiju, predstavljen je kao najbolja praksa.
2. Javni interes je iznimka
Objavljivanje informacije može prekršiti prava treće strane, čiji je legitiman interes da određena informacija ostane tajnom i osobnom. Izvještaj ne donosi načelne primjedbe na pravila koja zabranjuju objavljivanje tih informacija, ali takva pravila bi morala poznavati „iznimku javnog interesa da bi se interesi mogli izbalansirati, što bi se moralo primjenjivati u svim zemljama“, kaže se u izvještaju i dodaje kako je "potrebna precizna definicija onoga što spada u javni interes".
3. Kaznene istrage protiv novinara su regulirane sudovima
Novinari mogu biti predmet kaznenih istraga i to može imati efekt hladnog tuša na slobodu medija (samocenzura, zaštita izvora). Pretres uredničkih ureda i zapljena novinarskog materijala smiju se obaviti „samo ako su prošli prethodni ex ante nadzor suda, kao što je slučaj u Francuskoj, Poljskoj i Danskoj", preporuča se u izvještaju. Suzdržavanje novinara kao svjedoka je također potrebno primijeniti u svim zemljama.
Studiju možete naći ovdje.
Izvor: EFJ