Izvještaj o digitaliziranim vijestima za 2016. Reutersovog instituta potvrđuje ono što je već naglašeno u brojnim studijama: televizijske i online vijesti u većini zemalja su najčešće posjećivane dok je znatno opao broj ljudi koji čitaju vijesti u tiskanim medijima.
Novi je trend u svim zemljama porast praćenja vijesti na društvenim medijima. 51% ispitanih izjavio je da društvene medije kao izvor informacija koristi svaki tjedan, dok je europski prosjek (17 zemalja) 46%. Studija pokazuje da se povećava broj onih koji čitaju isključivo digitalne vijesti. 10% ispitanika u EU koristi društvene medije kao glavni izvor vijesti, najviše u Grčkoj (27%). Facebook (44%) je daleko najvažnija mreža za traženje, čitanje, gledanje i prosljeđivanje vijesti.
Vijesti se čitaju na pametnim telefonima
Studija pokazuje vrlo brzo prihvaćanje čitanja vijesti na pametnim telefonima (53%) u većini istraženih zemalja. Korištenje kompjutora u tu svrhu je u padu, a rast tableta je usporen. Taj je trend posebno važan u Ujedinjenom Kraljevstvu, gdje se 70% sadržaja BBC-a prati preko mobilnih uređaja.
Povjerenje u brend jače nego povjerenje u novinare
Studija pokazuje velike razlike u razini povjerenja u vijesti. Zemlje Zapadne Europe i skandinavske zemlje pokazuje relativno visoku razinu povjerenja, dok je ona niža u južnoeuropskim zemljama poput Grčke, samo 20%. Uočena je korelacija između percepcije političkog i ekonomskog utjecaja i razine povjerenja. Iznenađujuće je da su podaci pokazali da se posvuda više vjeruje brendu vijesti nego novinarima, osim u Francuskoj. To znači da su i u novoj eri tradicionalni izvori vijesti vrlo značajni.
Algoritam vs. urednici
Vrlo je zanimljivo, za neke i zabrinjavajuće, da se više povjerenja iskazuju prema kompjutorskim algoritmima nego izboru urednika. To se može tumačiti mišljenjem čitatelja da algoritmi bolje procjenjuju njihove želje, no neki se ipak boje da će ključna informacija ili stajališta biti izgubljena u algoritamskom filteru.
Izdavači gube nadzor nad prihodima
Ovi rezultati značajno utječu na poslovne modele izdavača, naglašeno je u izvješću. Studija pokazuje da oni, zbog rasta društvenih medija, gube nadzor nad distribucijom i prihodom od oglašavanja. Također, problem je i porast broja onih koji blokiraju reklamiranje na svojim uređajima (38% u Poljskoj, 36% u Grčkoj, 30% u Francuskoj). Iako digitalno okruženje omogućuje izdavačima da stignu do više ljudi, velik problem postaje pretvaranje te činjenice u novčanu vrijednost kod online publike. Pronalaženje održivog modela poslovanja uz jamstvo kvalitetnog novinarstva je izazov koji traži što brže rješenje.
Europska federacija novinara i Friedrich Naumann Stiftung u Bruxellesu organizirat će 30. svibnja raspravu „Dobro novinarstvo za informirano društvo: inovacije i financije“. Rasprava će se temeljiti na rezultatima ovog izvještaja.
Istraživanje je provela udruga YouGov putem online upitnika u 26 zemalja svijeta tijekom 2016. godine.
Izvor: EFJ