NETOKRACIJA
Hrvatska je, svojom težnjom za pravedniji sustav prikupljanja autorskih naknada od internetskih tražilica i društvenih mreža, uzdrmala Big Tech. Poučeni francuskim primjerom koji je rezultirao nepravdom jer su veliki izdavači individualno pregovarali s Googleom, Hrvatska se izborila za kolektivno pregovaranje. Tako svi mogu dobiti dio kolača koji zaslužuju? Nažalost, situacija nije toliko bajna ni jednostavna…
Mogli smo imati jednog kolektivnog pregovarača, ali Hrvatska ipak ima dva, što je naravno u skladu sa zakonom. Usprkos tome, situacija se zakomplicirala.
U prvome tekstu serijala Autorsko pravo i Big Tech, pored detaljnog predstavljanja cijele situacije, iznijeli smo i perspektivu Udruge nakladnika informativnih publikacija (UNIP) koji zastupaju interese nakladnika.
Sada prenosimo drugu stranu priče – stranu novinara za čija prava se bori Društvo za zaštitu novinarskih autorskih prava (DZNAP) – koja je obilježena velikim nezadovoljstvom, nepostojećom suradnjom s UNIP-om te izmjenama Zakona o autorskim i srodnim pravima iz 2021. godine.
DZNAP-ovu stranu priče objašnjava nam Valentina Wiesner, predsjednica DZNAP-a i novinarka Večernjeg lista.
Ako bismo pojednostavljeno rekli kako je DZNAP novinarska verzija službe za zaštitu autorskih muzičkih prava (ZAMP), ne bismo pogriješili, objašnjava Valentina. Ipak, DZNAP je nešto više. Društvo je osnovano prije 16 godina radi kolektivne zaštite novinarskih autorskih prava – kako bi prikupljalo i svojim autorima raspodjeljivalo naknade od prihoda koje „treće osobe“ ostvaruju distribuirajući DZNAP-ova autorska djela.
Govorimo o press clipping agencijama koje ih nakon objave u medijima prodaju svojim klijentima čiji je interes dobiti najvažnije objavljene informacije vezane uz njihovo poslovanje, menadžment, ključnu temu, navodi Valentina:
Ove smo godine prikupili skoro 400 tisuća eura, nešto manje od tri milijuna kuna, od naknada naplaćenih u 2022. Uz podjelu s nakladnicima, raspodijelili smo ih svojim autorima, novinarima i fotoreporterima, izravno, ali i jedan mali manji dio kroz financiranje projekata prioritetno usmjerenih na zaštitu novinarskih i fotoreporterskih autorskih prava.
Jer nije cilj DZNAP-a samo prikupljanje i raspodjela novca „vulgaris“ – zaštita autorskih prava više je od toga: podrazumijeva i moralna, a ne samo materijalna prava – pravo autora da bude potpisan i priznat kao autor, da se njegova djela ne piratiziraju i plagiraju, da se ne mijenjaju i nagrđuju, da se ne cenzuriraju…
Cijeli tekst možete pročitati na netokracija.com.