Aktualno > Reportaže

NEWS BAR - tanka granica između zbilje i parodije

15.12.2015.

Piše: Saša Paparella

Foto: Toni Hnojčik 

 

"Priznajem, nama s poslovnog aspekta savršeno odgovara pobjeda Karamarka i Vase Brkića jer onda možemo četiri godine raditi svoj posao bez puno truda. Tako je i američki Jon Stewart i njegov Daily Show, koji se proslavio u vrijeme Georgea Busha, pred izbore govorio da je u dilemi treba li glasati za čovjeka koji će doduše posramiti Ameriku u svijetu, ali njemu je sjajan izvor zafrkancije", kaže Vlado Lucić osnivač News Bara. Najbolja podvala dosad bila je priča o genetskom podrijetlu Hrvata. Čak 40-ak portala, uglavnom srpskih, ozbiljno je prenijelo vijest o tome da je "švicarski institut Franjo Arapović" dokazao da su Hrvati podrijetlom Srbi. U početku su se pozivali na News Bar, no s vremenom se izgubila ta veza, a Institut Franjo Arapović postao je "švajcarski institut FA".

 

Ulaziš u mračni podrum, a tamo par tipova, od kojih neki u balonerima, sjedi za stolom i na laptopu glasno preslušava HDZ-ovu pjesmu "Do pobjede, do pobjede, do pobjede će samo oni hrabri"…Ne, nije to tajno mučilište za političke oponente, nego redakcija u kojoj ekipa satiričara s portala News Bar preslušava stranačke himne, tražeći materijal za novu parodiju. "Malo se već gubimo, naša je politička scena toliko bizarna da kad odeš na YouTube, više ne znaš što je original, a što parodija", jada se Vlado Lucić, osnivač News Bara. U zemlji poput Hrvatske granica između politike i satire nije osobito jasna, pa je već bilo prijedloga da se News Bar ukine jer je - izgubio smisao.

 

Idealan materijal za satiru

 

"Da, često se događalo da stvarne vijesti postale luđe od naših, ali nikada u tolikoj mjeri kao na ovim parlamentarnim izborima! Toliko se sve okrenulo da su lijevi postali patrioti, a desni njih počeli optuživati za populizam. Priznajem, bilo nam je jako teško smisliti dobru foru u situaciji kad Tomislav Karamarko kritizira Zorana Milanovića zbog mahanja zastavom, a Milan Bandić napada konkurente zbog populizma. Falilo je samo da Ivo Sanader iz ćelije nekoga prozove zbog korupcije i to bi bilo to", kaže Vlado.

Za vrijeme izbora portal im eksplodira, pa ih na Facebooku prati i više od sad već standardnih milijun ljudi tjedno. Publika se u takvim situacijama ideološki podijeli čak i na satiričkoj stranici, svađaju se na Faceu, newsbarovce istovremeno nazivaju komunističkim i hadezeovskim plaćenicima.

"Priznajem, nama s poslovnog aspekta savršeno odgovara pobjeda Karamarka i Vase Brkića jer onda možemo četiri godine raditi svoj posao bez puno truda. Tako je i američki Jon Stewart i njegov Daily Show, koji se proslavio u vrijeme Georgea Busha, pred izbore govorio da je u dilemi treba li glasati za čovjeka koji će doduše posramiti Ameriku u svijetu, ali njemu je sjajan izvor zafrkancije. Na kraju je uvijek slavio kad bi Bush dobio mandat… Od domaćih favorita, drago nam je da je u Sabor ušao Ladislav Ilčić, čovjek koji se hvali da nikada nije masturbirao. Pa on je idealan materijal za satiričare!" zadovoljno će naš sugovornik.

Kad ponestane inspiracije u visokoj politici, štofa se nađe i na nižim razinama. Kad su vozači zagrebačkih tramvaja zatražili da ih se naoruža, na News Baru je odmah osvanula vijest "ZET priznao rušenje ruskog aviona u Siriji".

U toj grupi kreativaca Vlado, kao direktor tvrtke News Bar Empire d.o.o., radi onaj ozbiljniji dio posla, bez kojeg ni njihova zafrkancija ne bi bila moguća. "Morao sam ljude razdvojiti po malim sobama jer ako bi svi bili zajedno, stalno bi bacali fore i nitko ništa ne bi radio", kaže. Dok smo ih fotografirali, nije trebalo puno pa da slova s natpisom News Bar premetnu u "Brena".

I dok je satiričarima teško parirati ovakvoj zbilji, neki od čitatelja počeli su ozbiljno shvaćati objave na News Baru. Tako je Velimir Bujanec preko svog odvjetnika zatražio demanti teksta objavljenog pod naslovom "Hitna pomoć oživljavala Bujanca nakon vijesti o zapljeni kokaina vrijednog 44 milijuna eura", tvrdeći da je "čitav članak netočan".

 

Općepoznato istraživanje

 

Ipak, najbolja podvala dosad bila je priča o genetskom podrijetlu Hrvata. Čak 40-ak portala, uglavnom srpskih, ozbiljno je prenijelo vijest o tome da je "švicarski institut Franjo Arapović" dokazao da su Hrvati podrijetlom Srbi. U početku su se pozivali na News Bar, no s vremenom se izgubila ta veza, a Institut Franjo Arapović postao je "švajcarski institut FA". Na beogradskoj televiziji mogao se tako vidjeti jedan tamošnji genetičar koji je čak rekao da je čitao to istraživanje i utvrdio da je ono potpuno autentično, citirao je neke dijelove teksta o haplotipu Srba i Hrvata. I

Bora Đorđević se na televiziji pozvao na to istraživanje kao "općepoznato".

"Doduše, objavili su samo prvi dio po kojem Hrvati navodno potječu od Srba i imaju srpski genetski uzorak, no izostavili su drugi dio, gdje se objašnjava da su sami Srbi izgubili taj genetski haplotip još u srednjem vijeku jer su tada dobili turski haplotip, tako da su Srbi Turci, a Hrvati Srbi", smije se Vlado.

Srpska agencija Tanjug nasjela je na dvije fore, koje su također kao ozbiljne vijesti prenijeli i tamošnji portali. Prvo, da se na pritisak EU mijenja tekst hrvatske himne, pa se sada umjesto Save i Drave ubačeni: "teci Majno, Rajno teci" kako bi "integrirali europsko nasljeđe".

Drugi je bilo tekst o tome da je Ustavni sud RH proglasio neustavnom odluku o raskidu državno- pravnih sveza sa SFRJ, pa da je "Hrvatska još uvijek dio Jugoslavije", navodeći News Bar kao izvor. Nakon dva sata Tanjug je skinuo vijest, ali bilo je kasno - vijest se već proširila kao ozbiljna.

"Mi nikad nismo skrivali svoju narav, od prvog dana transparentno nastupamo, a sve tekstove potpisujemo svojim pravim imenima. Ljudi ne vole anonimnost, jer onda misle da je sve politički instruirano. Prvo su mislili da smo nešto kao Feral, sa zadrškom su nas uzimali, a onda su shvatili da smo mi onaj satirični dio Ferala bez ozbiljne politike, jer nudimo samo zabavu. Želimo da ljudi odu od nas zadovoljni, naravno osim ako su nam baš oni bili na piku", kažu newsbarovci.

Priznaju da su za ozbiljno prenošenje njihovih šala sami krivi. "Volimo deadpan humor, s kamenim licem, koji zahtijeva da se ozbiljna novinarska forma poštuje do kraja. Ništa ne smije odvlačiti pažnju publike osim samog sadržaja. Ozbiljno napravimo satirički tekst ili videoprilog nastojeći da sve ispadne suludo", kaže Vlado. Tako Iva Jerković mrtva-ozbiljna u prilogu govori o tome da je Unesco stavio "ličko rukovanje", odnosno guranje prsta u anus, na popis nematerijalne kulturne baštine čovječanstva. Demanti iz UNESCO-a zasad nisu dobili.

 

Nadrealisti su uglavnom bez veze

 

U videoprilozima nema mlataranja rukama kao u nekadašnjoj Top listi nadrealista, za koju Vlado kaže da su fore bile uglavnom bezvezne, osim onih 20 posto koje je smislio Nele Karajić, a i danas se citiraju, primjerice skeč o podjeli Sarajeva. Tko su, dakle, uzori News Baru?

"Većinom smo gledali strane emisije; Jon Stewart, Stephen Colbert, potom Chris Morris i njegov kontroverzni serijal koji je Channel 4 nakon rasprave u parlamentu skinuo s programa. On se sprdao s pedofilima, a to je bilo previše čak i za Britaniju", govori Vlado.

"Uz poneki bljesak domaćeg humora, svi smo gledali Mućke, Crnu guju, 'Allo 'allo! Generalno nas fura politička satira", kaže Borna Sor koji je Josipa Manolića u intervjuu upitao kada će umrijeti, a ovaj mu mrtav-hladan počeo objašnjavati da ljudi ili umru mladi ili žive vječno.

"Urnebesan nam je bio pokojni Nikša Fulgosi koji je furao političku satiru još u Jugoslaviji 70-ih. U Hrvatskoj nemamo neki uzor. Za razliku od Zločeste djece, koja su bila dio iste ekipe i dugo su se poznavali, mi nismo frendovi iz škole, tako da nemamo interne fore i isti smisao za humor, niti smo rođeni na istome mjestu - Borna je rođen u Zagrebu, Zvonko Hrabar u Trogiru, Domagoj Zovak u Županji, a ja sam iz Babine Grede. Nije svima isto smiješno, no ako većini fora nije smiješna, nećemo je pustiti. Iako se dogodi da neka fora nikom od nas nije smiješna, a publici je genijalna", kaže Vlado. On je studirao pravo, Borna politologiju i obojica imaju interes prema političkoj satiri. "Zvone je u malo drukčijem filmu, nije toliko jak u pisanju scenarija, ali može ono što nije smiješno učiniti smiješnim. On je neviđeni glumac koji će tek biti prepoznat. Zapravo je poznatiji od sviju nas, jedini ima fanove koji se slikaju s njim", otkriva Vlado.

"Smisao za humor se otkrije u roku od deset minuta, treba ga samo formatirati kao disk. Svi su suradnici došli na isti način, počeli su nam slati tekstove. Puno je jako duhovitih ljudi, bitno je imati dobar scenarij, ali je problem u jazu koji nastane kad produkcija ne shvaća kako nastaje humoristički sadržaj. Srećom, ja dolazim iz produkcije i gotovo sve sam produciram. U studiju svi uključeni moraju kužiti humor. Naravno, može sve biti dobro, ali da montaža uništi materijal. Ili se pogriješi, primjerice, s tim hoće li se u show ubaciti publika ili neće", kaže Vlado.

 

Multimedijalni projekt

 

News Bar je pokrenuo 2011., još dok je radio za 24sata. Nakon prvog videa dobio je takve kritike da bi većina ljudi na njegovu mjestu odustala. Ideju mu je dao urednik, stalno je pričao o svom frendu konobaru koji ima dvije verzije stvari koje mu se događaju, onu stvarnu i onu drugu, i tako je nastalo ime News Bar. Angažirao je Peđu Bajovića i Jadranka Glavačevića da vode vijesti, bili su u konobarskim uniformama. Imalo je dobru gledanost na webu 24sata. Kad se News Bar malo uhodao, ušli su u pregovore s nekoliko portala. Na kraju su afirmirali vlastiti portal, koji im je ostao glavni kanal za plasman zafrkancije, a većina posjeta dolazi im preko Facebooka. Imaju i po 300.000 jedinstvenih posjeta mjesečno. Prije pola godine dobili su emisiju na RTL-u, a sada surađuju s HRT-om. Uskoro će dobiti emisiju na radiju, tako da News Bar postaje pravi multimedijalni projekt.

"Dobro nam je bilo na RTL-u, imali smo potpuno slobodne ruke. Radili smo još žešće nego inače, s manje suptilnosti, i sve nam je prolazilo. Neke fore su bile zbilja dobre. Recimo promocija Branka Đapića, uspješnog poduzetnika koji se obogatio u ratu, a glumio ga je Zvone. Ipak smo otišli nakon testnog perioda zbog turbo lošeg termina: naša je emisija kasno počinjala, ponekad i iza ponoći, nikad se nije znalo kada počinjemo i to nam je dosta smetalo. Ipak, share je bio ogroman. Sprdali smo se na račun Udbe, a onda su nam se usred noći počeli javljati ljudi koji vjeruju da Udba još postoji. Iako to nismo namjeravali, tamo smo postali heroji hrvatskih nacionalista", kaže Borna.

Iako se činilo da News Bar uglavnom prate mladi ljudi, ispostavilo se da nije tako; njihova publika većinom ima između 25 i 60 godina. "Mnogi nas umirovljenici obožavaju, razni pacijenti nas jako vole, a skužili smo da nas rado čitaju i u DORH-u. News Bar je još uvijek cool, zato treba paziti na brend i kako ga prezentirati. Ne smijemo se spuštati ispod neke razine. Nije umjetnost doći i bljesnuti nego trajati. Naša satira je reakcija na događaje, brzo reagiramo i to je publika primijetila, po to dolazi k nama u kontinuitetu. Ljudima uvijek treba dati više nego razumiju, a to je obrnuto od onog što rade naše komercijalne televizije koje samo spuštaju ljestvicu. Treba im dati više pa kad shvate foru, osjećat će se dobro", napominje Vlado.

Borna ističe dvije prepreke u radu. Prva je kako napraviti nešto smiješno. A druga je ta da se, kad se bavite političkom satirom, rezultat neće poklopiti sa svačijom ideologijom. "Uvijek imamo stav. Nikad ne radimo tako da stvari budu izbalansirane nego da budu smiješne, a nekad ljudi ignoriraju dobru foru jer se sprdamo s nekim koga podržavaju", kaže Borna.

"Politička satira po svojoj prirodi ima lijevi predznak, ali to znači da podržava liberalne stavove, a ne lijevu političku opciju. Satirom se ne može baviti netko tko vjeruje u dogme i svetinje, jer ona mora rušiti tabue. Satira odbacuje ograničenja i granice, ako je ograničena, onda više nije smiješna. Naravno, i tu postoji granica. Nikada nećemo biti Charlie Hebdo, iako mi je jasno da i takva vrsta satire mora postojati, kao zadnji dokaz demokratskog društva. Desna satira? Ona ne postoji. Pa, s čime će se oni sprdati, s ljudskim pravima? Volio bih vidjeti neku desnu satiru. U Americi se pojavio Stephen Colbert koji je bio kvazidesničar, konzervativac, no zapravo se rugao njihovim stavovima. Dosta republikanaca to nije shvaćalo i pratili su njegov program, ne shvaćajući da se sprda s njima", govori Vlado.

 

Granica dobrog ukusa

 

 

Na pitanje jesu li ikada prešli vlastitu granicu dobrog ukusa, kažu: "Interno da, ali pazimo što ćemo puštati u javnost. Nikada nemamo šale o djeci. Sprdamo se i s ratom koji je najcrnja stvar, ali bez ismijavanja. Jedno smo se vrijeme stalno sprdali s fašizmom, no previše smo se zatvorili u taj krug tema pa smo uzeli nove dečke koji uče od nas, a zapravo nam daje svježu krv. Ne vidimo sebe kao zatvoreni tim, nego želimo stvoriti sustav koji će dovoditi nove talente te pomagati i stvarati oazu humora. Na News Baru je sada nekoliko stalno zaposlenih, na pojedinim projektima radi i po 15 ljudi, pred našim kamerama ih je dosad bilo gotovo 40."

Na pitanje kako se financira toliki pogon, Vlado kaže da im je videoprodukcija glavni izvor prihoda. "Funkcioniramo i kao marketinška agencija jer ljudi znaju da možemo ponuditi zanimljivija rješenja od drugih. Radimo dosta atipične reklame za svoje klijente, ljudi ih žele u formatu skeča kao ona za Žuju kroz nerazumljive hrvatske dijalekte. Ne želimo raditi standardne reklame. Mi smo istovremeno kreativna agencija, produkcija i medij za plasman. U SAD-u i Velikoj Britaniji internet dobiva sve veći udio u podjeli marketinškog budžeta, više nego televizija. Mi smo još jako daleko od tih trendova, kod nas televizija i dalje uzima 60 posto ukupnog marketinškog budžeta, iako tu vidimo neke pomake. Lijepo je vidjeti da tržište opet diše. Kad smo kretali 2011., recesija u medijima bila je najgora, svi budžeti su rezani na pola. Koliko puta sam uzalud kucao na razna vrata. Srećom, bio sam jako mlad, danas bih odustao", priznaje Vlado.

"U Hrvatskoj se ne ulaže dovoljno u humor, iako je on važan za marketing i emisije. Zato se njime i ne bavi puno ljudi jer tu, barem zasad, nema dovoljno novca niti percepcije da je humor vrijedan dio umjetnosti. Naš je kriterij viši nego što je realno, jer nemamo ni blizu toliko novca kao Britanci ili Amerikanci. Mislim da smo na dobrome putu, srećom brzi internet je pomogao da se stvari brže mijenjaju", dodaje Borna.

Sada već više od 50 posto posjeta imaju preko pametnih telefona, žele omogućiti sav sadržaj koji produciraju na svim mogućim platformama. Odsad se više okreću YouTubeu koji im je ranije uglavnom služio za arhiviranje. "YouTube nam postaje jedna od glavnih platformi. Tu nema prihoda, ali je strašno moćan za stvaranje baze fanova", kaže Vlado.

Dugo smo pričali o tome što newsbarovce veseli. A što ih ljuti? "Ne volim kad se u emisiji počne pljeskati ili kad se netko smije vlastitim forama. Evo, recimo, kod Željka Pervana mi se sviđa što njegova publika kuži humor i smije se samo onda kad je zbilja smiješno", pohvalio je osnivač Newsbara kolegu.

 

 Zbor satiričnih novinara

 

 

Iako po mišljenju Agencija za elektroničke medije News Bar nije medij, nego zabavni site, newsbarovci su pri HND-u inicirali osnutak Zbora satiričnih novinara kojem je Vlado Lucić predsjednik. "Stalno se provlači pitanje je li News Bar novinarstvo ili se mi samo igramo novinara. Ni osnivanje Zbora nije bilo lako, vodili smo s HND-om duge razgovore oko toga što se može smatrati novinarskim radom, a na kraju je presudila praksa - ispostavilo se da su karikaturisti imali svoj zbor, pa onda možemo i mi, jer satirički komentiramo, odnosno kritiziramo društvenu i političku realnost, u nekoj vlastitoj umjetničkoj formi", kaže Vlado Lucić.

Galerija fotografija

Piše: Saša Paparella

Foto: Toni Hnojčik 

 

"Priznajem, nama s poslovnog aspekta savršeno odgovara pobjeda Karamarka i Vase Brkića jer onda možemo četiri godine raditi svoj posao bez puno truda. Tako je i američki Jon Stewart i njegov Daily Show, koji se proslavio u vrijeme Georgea Busha, pred izbore govorio da je u dilemi treba li glasati za čovjeka koji će doduše posramiti Ameriku u svijetu, ali njemu je sjajan izvor zafrkancije", kaže Vlado Lucić osnivač News Bara. Najbolja podvala dosad bila je priča o genetskom podrijetlu Hrvata. Čak 40-ak portala, uglavnom srpskih, ozbiljno je prenijelo vijest o tome da je "švicarski institut Franjo Arapović" dokazao da su Hrvati podrijetlom Srbi. U početku su se pozivali na News Bar, no s vremenom se izgubila ta veza, a Institut Franjo Arapović postao je "švajcarski institut FA".

 

Ulaziš u mračni podrum, a tamo par tipova, od kojih neki u balonerima, sjedi za stolom i na laptopu glasno preslušava HDZ-ovu pjesmu "Do pobjede, do pobjede, do pobjede će samo oni hrabri"…Ne, nije to tajno mučilište za političke oponente, nego redakcija u kojoj ekipa satiričara s portala News Bar preslušava stranačke himne, tražeći materijal za novu parodiju. "Malo se već gubimo, naša je politička scena toliko bizarna da kad odeš na YouTube, više ne znaš što je original, a što parodija", jada se Vlado Lucić, osnivač News Bara. U zemlji poput Hrvatske granica između politike i satire nije osobito jasna, pa je već bilo prijedloga da se News Bar ukine jer je - izgubio smisao.

 

Idealan materijal za satiru

 

"Da, često se događalo da stvarne vijesti postale luđe od naših, ali nikada u tolikoj mjeri kao na ovim parlamentarnim izborima! Toliko se sve okrenulo da su lijevi postali patrioti, a desni njih počeli optuživati za populizam. Priznajem, bilo nam je jako teško smisliti dobru foru u situaciji kad Tomislav Karamarko kritizira Zorana Milanovića zbog mahanja zastavom, a Milan Bandić napada konkurente zbog populizma. Falilo je samo da Ivo Sanader iz ćelije nekoga prozove zbog korupcije i to bi bilo to", kaže Vlado.

Za vrijeme izbora portal im eksplodira, pa ih na Facebooku prati i više od sad već standardnih milijun ljudi tjedno. Publika se u takvim situacijama ideološki podijeli čak i na satiričkoj stranici, svađaju se na Faceu, newsbarovce istovremeno nazivaju komunističkim i hadezeovskim plaćenicima.

"Priznajem, nama s poslovnog aspekta savršeno odgovara pobjeda Karamarka i Vase Brkića jer onda možemo četiri godine raditi svoj posao bez puno truda. Tako je i američki Jon Stewart i njegov Daily Show, koji se proslavio u vrijeme Georgea Busha, pred izbore govorio da je u dilemi treba li glasati za čovjeka koji će doduše posramiti Ameriku u svijetu, ali njemu je sjajan izvor zafrkancije. Na kraju je uvijek slavio kad bi Bush dobio mandat… Od domaćih favorita, drago nam je da je u Sabor ušao Ladislav Ilčić, čovjek koji se hvali da nikada nije masturbirao. Pa on je idealan materijal za satiričare!" zadovoljno će naš sugovornik.

Kad ponestane inspiracije u visokoj politici, štofa se nađe i na nižim razinama. Kad su vozači zagrebačkih tramvaja zatražili da ih se naoruža, na News Baru je odmah osvanula vijest "ZET priznao rušenje ruskog aviona u Siriji".

U toj grupi kreativaca Vlado, kao direktor tvrtke News Bar Empire d.o.o., radi onaj ozbiljniji dio posla, bez kojeg ni njihova zafrkancija ne bi bila moguća. "Morao sam ljude razdvojiti po malim sobama jer ako bi svi bili zajedno, stalno bi bacali fore i nitko ništa ne bi radio", kaže. Dok smo ih fotografirali, nije trebalo puno pa da slova s natpisom News Bar premetnu u "Brena".

I dok je satiričarima teško parirati ovakvoj zbilji, neki od čitatelja počeli su ozbiljno shvaćati objave na News Baru. Tako je Velimir Bujanec preko svog odvjetnika zatražio demanti teksta objavljenog pod naslovom "Hitna pomoć oživljavala Bujanca nakon vijesti o zapljeni kokaina vrijednog 44 milijuna eura", tvrdeći da je "čitav članak netočan".

 

Općepoznato istraživanje

 

Ipak, najbolja podvala dosad bila je priča o genetskom podrijetlu Hrvata. Čak 40-ak portala, uglavnom srpskih, ozbiljno je prenijelo vijest o tome da je "švicarski institut Franjo Arapović" dokazao da su Hrvati podrijetlom Srbi. U početku su se pozivali na News Bar, no s vremenom se izgubila ta veza, a Institut Franjo Arapović postao je "švajcarski institut FA". Na beogradskoj televiziji mogao se tako vidjeti jedan tamošnji genetičar koji je čak rekao da je čitao to istraživanje i utvrdio da je ono potpuno autentično, citirao je neke dijelove teksta o haplotipu Srba i Hrvata. I

Bora Đorđević se na televiziji pozvao na to istraživanje kao "općepoznato".

"Doduše, objavili su samo prvi dio po kojem Hrvati navodno potječu od Srba i imaju srpski genetski uzorak, no izostavili su drugi dio, gdje se objašnjava da su sami Srbi izgubili taj genetski haplotip još u srednjem vijeku jer su tada dobili turski haplotip, tako da su Srbi Turci, a Hrvati Srbi", smije se Vlado.

Srpska agencija Tanjug nasjela je na dvije fore, koje su također kao ozbiljne vijesti prenijeli i tamošnji portali. Prvo, da se na pritisak EU mijenja tekst hrvatske himne, pa se sada umjesto Save i Drave ubačeni: "teci Majno, Rajno teci" kako bi "integrirali europsko nasljeđe".

Drugi je bilo tekst o tome da je Ustavni sud RH proglasio neustavnom odluku o raskidu državno- pravnih sveza sa SFRJ, pa da je "Hrvatska još uvijek dio Jugoslavije", navodeći News Bar kao izvor. Nakon dva sata Tanjug je skinuo vijest, ali bilo je kasno - vijest se već proširila kao ozbiljna.

"Mi nikad nismo skrivali svoju narav, od prvog dana transparentno nastupamo, a sve tekstove potpisujemo svojim pravim imenima. Ljudi ne vole anonimnost, jer onda misle da je sve politički instruirano. Prvo su mislili da smo nešto kao Feral, sa zadrškom su nas uzimali, a onda su shvatili da smo mi onaj satirični dio Ferala bez ozbiljne politike, jer nudimo samo zabavu. Želimo da ljudi odu od nas zadovoljni, naravno osim ako su nam baš oni bili na piku", kažu newsbarovci.

Priznaju da su za ozbiljno prenošenje njihovih šala sami krivi. "Volimo deadpan humor, s kamenim licem, koji zahtijeva da se ozbiljna novinarska forma poštuje do kraja. Ništa ne smije odvlačiti pažnju publike osim samog sadržaja. Ozbiljno napravimo satirički tekst ili videoprilog nastojeći da sve ispadne suludo", kaže Vlado. Tako Iva Jerković mrtva-ozbiljna u prilogu govori o tome da je Unesco stavio "ličko rukovanje", odnosno guranje prsta u anus, na popis nematerijalne kulturne baštine čovječanstva. Demanti iz UNESCO-a zasad nisu dobili.

 

Nadrealisti su uglavnom bez veze

 

U videoprilozima nema mlataranja rukama kao u nekadašnjoj Top listi nadrealista, za koju Vlado kaže da su fore bile uglavnom bezvezne, osim onih 20 posto koje je smislio Nele Karajić, a i danas se citiraju, primjerice skeč o podjeli Sarajeva. Tko su, dakle, uzori News Baru?

"Većinom smo gledali strane emisije; Jon Stewart, Stephen Colbert, potom Chris Morris i njegov kontroverzni serijal koji je Channel 4 nakon rasprave u parlamentu skinuo s programa. On se sprdao s pedofilima, a to je bilo previše čak i za Britaniju", govori Vlado.

"Uz poneki bljesak domaćeg humora, svi smo gledali Mućke, Crnu guju, 'Allo 'allo! Generalno nas fura politička satira", kaže Borna Sor koji je Josipa Manolića u intervjuu upitao kada će umrijeti, a ovaj mu mrtav-hladan počeo objašnjavati da ljudi ili umru mladi ili žive vječno.

"Urnebesan nam je bio pokojni Nikša Fulgosi koji je furao političku satiru još u Jugoslaviji 70-ih. U Hrvatskoj nemamo neki uzor. Za razliku od Zločeste djece, koja su bila dio iste ekipe i dugo su se poznavali, mi nismo frendovi iz škole, tako da nemamo interne fore i isti smisao za humor, niti smo rođeni na istome mjestu - Borna je rođen u Zagrebu, Zvonko Hrabar u Trogiru, Domagoj Zovak u Županji, a ja sam iz Babine Grede. Nije svima isto smiješno, no ako većini fora nije smiješna, nećemo je pustiti. Iako se dogodi da neka fora nikom od nas nije smiješna, a publici je genijalna", kaže Vlado. On je studirao pravo, Borna politologiju i obojica imaju interes prema političkoj satiri. "Zvone je u malo drukčijem filmu, nije toliko jak u pisanju scenarija, ali može ono što nije smiješno učiniti smiješnim. On je neviđeni glumac koji će tek biti prepoznat. Zapravo je poznatiji od sviju nas, jedini ima fanove koji se slikaju s njim", otkriva Vlado.

"Smisao za humor se otkrije u roku od deset minuta, treba ga samo formatirati kao disk. Svi su suradnici došli na isti način, počeli su nam slati tekstove. Puno je jako duhovitih ljudi, bitno je imati dobar scenarij, ali je problem u jazu koji nastane kad produkcija ne shvaća kako nastaje humoristički sadržaj. Srećom, ja dolazim iz produkcije i gotovo sve sam produciram. U studiju svi uključeni moraju kužiti humor. Naravno, može sve biti dobro, ali da montaža uništi materijal. Ili se pogriješi, primjerice, s tim hoće li se u show ubaciti publika ili neće", kaže Vlado.

 

Multimedijalni projekt

 

News Bar je pokrenuo 2011., još dok je radio za 24sata. Nakon prvog videa dobio je takve kritike da bi većina ljudi na njegovu mjestu odustala. Ideju mu je dao urednik, stalno je pričao o svom frendu konobaru koji ima dvije verzije stvari koje mu se događaju, onu stvarnu i onu drugu, i tako je nastalo ime News Bar. Angažirao je Peđu Bajovića i Jadranka Glavačevića da vode vijesti, bili su u konobarskim uniformama. Imalo je dobru gledanost na webu 24sata. Kad se News Bar malo uhodao, ušli su u pregovore s nekoliko portala. Na kraju su afirmirali vlastiti portal, koji im je ostao glavni kanal za plasman zafrkancije, a većina posjeta dolazi im preko Facebooka. Imaju i po 300.000 jedinstvenih posjeta mjesečno. Prije pola godine dobili su emisiju na RTL-u, a sada surađuju s HRT-om. Uskoro će dobiti emisiju na radiju, tako da News Bar postaje pravi multimedijalni projekt.

"Dobro nam je bilo na RTL-u, imali smo potpuno slobodne ruke. Radili smo još žešće nego inače, s manje suptilnosti, i sve nam je prolazilo. Neke fore su bile zbilja dobre. Recimo promocija Branka Đapića, uspješnog poduzetnika koji se obogatio u ratu, a glumio ga je Zvone. Ipak smo otišli nakon testnog perioda zbog turbo lošeg termina: naša je emisija kasno počinjala, ponekad i iza ponoći, nikad se nije znalo kada počinjemo i to nam je dosta smetalo. Ipak, share je bio ogroman. Sprdali smo se na račun Udbe, a onda su nam se usred noći počeli javljati ljudi koji vjeruju da Udba još postoji. Iako to nismo namjeravali, tamo smo postali heroji hrvatskih nacionalista", kaže Borna.

Iako se činilo da News Bar uglavnom prate mladi ljudi, ispostavilo se da nije tako; njihova publika većinom ima između 25 i 60 godina. "Mnogi nas umirovljenici obožavaju, razni pacijenti nas jako vole, a skužili smo da nas rado čitaju i u DORH-u. News Bar je još uvijek cool, zato treba paziti na brend i kako ga prezentirati. Ne smijemo se spuštati ispod neke razine. Nije umjetnost doći i bljesnuti nego trajati. Naša satira je reakcija na događaje, brzo reagiramo i to je publika primijetila, po to dolazi k nama u kontinuitetu. Ljudima uvijek treba dati više nego razumiju, a to je obrnuto od onog što rade naše komercijalne televizije koje samo spuštaju ljestvicu. Treba im dati više pa kad shvate foru, osjećat će se dobro", napominje Vlado.

Borna ističe dvije prepreke u radu. Prva je kako napraviti nešto smiješno. A druga je ta da se, kad se bavite političkom satirom, rezultat neće poklopiti sa svačijom ideologijom. "Uvijek imamo stav. Nikad ne radimo tako da stvari budu izbalansirane nego da budu smiješne, a nekad ljudi ignoriraju dobru foru jer se sprdamo s nekim koga podržavaju", kaže Borna.

"Politička satira po svojoj prirodi ima lijevi predznak, ali to znači da podržava liberalne stavove, a ne lijevu političku opciju. Satirom se ne može baviti netko tko vjeruje u dogme i svetinje, jer ona mora rušiti tabue. Satira odbacuje ograničenja i granice, ako je ograničena, onda više nije smiješna. Naravno, i tu postoji granica. Nikada nećemo biti Charlie Hebdo, iako mi je jasno da i takva vrsta satire mora postojati, kao zadnji dokaz demokratskog društva. Desna satira? Ona ne postoji. Pa, s čime će se oni sprdati, s ljudskim pravima? Volio bih vidjeti neku desnu satiru. U Americi se pojavio Stephen Colbert koji je bio kvazidesničar, konzervativac, no zapravo se rugao njihovim stavovima. Dosta republikanaca to nije shvaćalo i pratili su njegov program, ne shvaćajući da se sprda s njima", govori Vlado.

 

Granica dobrog ukusa

 

 

Na pitanje jesu li ikada prešli vlastitu granicu dobrog ukusa, kažu: "Interno da, ali pazimo što ćemo puštati u javnost. Nikada nemamo šale o djeci. Sprdamo se i s ratom koji je najcrnja stvar, ali bez ismijavanja. Jedno smo se vrijeme stalno sprdali s fašizmom, no previše smo se zatvorili u taj krug tema pa smo uzeli nove dečke koji uče od nas, a zapravo nam daje svježu krv. Ne vidimo sebe kao zatvoreni tim, nego želimo stvoriti sustav koji će dovoditi nove talente te pomagati i stvarati oazu humora. Na News Baru je sada nekoliko stalno zaposlenih, na pojedinim projektima radi i po 15 ljudi, pred našim kamerama ih je dosad bilo gotovo 40."

Na pitanje kako se financira toliki pogon, Vlado kaže da im je videoprodukcija glavni izvor prihoda. "Funkcioniramo i kao marketinška agencija jer ljudi znaju da možemo ponuditi zanimljivija rješenja od drugih. Radimo dosta atipične reklame za svoje klijente, ljudi ih žele u formatu skeča kao ona za Žuju kroz nerazumljive hrvatske dijalekte. Ne želimo raditi standardne reklame. Mi smo istovremeno kreativna agencija, produkcija i medij za plasman. U SAD-u i Velikoj Britaniji internet dobiva sve veći udio u podjeli marketinškog budžeta, više nego televizija. Mi smo još jako daleko od tih trendova, kod nas televizija i dalje uzima 60 posto ukupnog marketinškog budžeta, iako tu vidimo neke pomake. Lijepo je vidjeti da tržište opet diše. Kad smo kretali 2011., recesija u medijima bila je najgora, svi budžeti su rezani na pola. Koliko puta sam uzalud kucao na razna vrata. Srećom, bio sam jako mlad, danas bih odustao", priznaje Vlado.

"U Hrvatskoj se ne ulaže dovoljno u humor, iako je on važan za marketing i emisije. Zato se njime i ne bavi puno ljudi jer tu, barem zasad, nema dovoljno novca niti percepcije da je humor vrijedan dio umjetnosti. Naš je kriterij viši nego što je realno, jer nemamo ni blizu toliko novca kao Britanci ili Amerikanci. Mislim da smo na dobrome putu, srećom brzi internet je pomogao da se stvari brže mijenjaju", dodaje Borna.

Sada već više od 50 posto posjeta imaju preko pametnih telefona, žele omogućiti sav sadržaj koji produciraju na svim mogućim platformama. Odsad se više okreću YouTubeu koji im je ranije uglavnom služio za arhiviranje. "YouTube nam postaje jedna od glavnih platformi. Tu nema prihoda, ali je strašno moćan za stvaranje baze fanova", kaže Vlado.

Dugo smo pričali o tome što newsbarovce veseli. A što ih ljuti? "Ne volim kad se u emisiji počne pljeskati ili kad se netko smije vlastitim forama. Evo, recimo, kod Željka Pervana mi se sviđa što njegova publika kuži humor i smije se samo onda kad je zbilja smiješno", pohvalio je osnivač Newsbara kolegu.

 

 Zbor satiričnih novinara

 

 

Iako po mišljenju Agencija za elektroničke medije News Bar nije medij, nego zabavni site, newsbarovci su pri HND-u inicirali osnutak Zbora satiričnih novinara kojem je Vlado Lucić predsjednik. "Stalno se provlači pitanje je li News Bar novinarstvo ili se mi samo igramo novinara. Ni osnivanje Zbora nije bilo lako, vodili smo s HND-om duge razgovore oko toga što se može smatrati novinarskim radom, a na kraju je presudila praksa - ispostavilo se da su karikaturisti imali svoj zbor, pa onda možemo i mi, jer satirički komentiramo, odnosno kritiziramo društvenu i političku realnost, u nekoj vlastitoj umjetničkoj formi", kaže Vlado Lucić.

Galerija fotografija