Iz medija

Ministarstvo kulture: Medijska strategija će jasno odrediti tipove potpore unutar institucionalnog i zakonodavnog okvira – početak rada planira se za prvi kvartal 2017.

28.11.2016.
Link na članak

Ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek najavila je još prije otprilike dva tjedna uvođenje reda u financiranje u kulturi i donošenje medijske strategije.

Kako bismo saznali više o najavljenoj medijskoj strategiji te hoće li se donošenjem iste zaista raditi na konkretnom rješavanju problema u medijima, kontaktirali smo Ministarstvo kulture.

Nastavno na vaš upit oko donošenja Medijske strategije, odgovaramo kako će ona jasno odrediti tipove potpore unutar institucionalnog i zakonodavnog okvira. Početak rada na projektu Medijske strategije planira se za prvi kvartal 2017. godine, kazali su nam iz Ministarstva kulture.

Naime, medijska strategija trebala je biti već odavno donesena, kako je obećano za vrijeme Milanovićeve vlade. Još u procesu pristupanja Europskoj uniji rješavala su se pitanja oko slobode govora i pluralizma medija. S obzirom na to da je pitanje pluralizma medija i medijskih sloboda sve češće pitanje o kojem se odlučuje u Europskoj uniji, zemljama članicama naloženo je usvajanje medijskih strategija. Tijekom pregovora s Hrvatskom, Europska unija nije inzistirala na privatizaciji postojećih medija u vlasništvu javnog sektora, nego je to ostavljeno za rješavanje nakon pridruženja. Još uvijek ne postoje sveobuhvatni podaci o vlasništvu nad medijima u Republici Hrvatskoj. Zaštita novinara tada je spomenuta tek kroz komentare Europske komisije u vidu Kaznenog zakona i obveze Republike Hrvatske da ne bi trebala kazneno goniti novinare zbog napisane riječi. No, to nije dobro prošlo jer je tadašnja Vlada RH unatoč komentarima uvela kazneno djelo javnog sramoćenja, koje je na snazi i danas. Podsjetimo, Hrvatska je inicijativu za donošenje medijske strategije pokrenula 2012. godine, tijekom pregovora s EU, kada je tadašnja ministrica kulture Andrea Zlatar Violić izjavila da je izrada medijske strategije  u tijeku te da je cilj strategije dati odgovore na temeljna pitanja budućnosti medija u Hrvatskoj. Zlatar Violić je najavljujući javnu raspravu o medijskoj strategiji tada istaknula kako je važno postići politički konsenzus o tom dokumentu. Prema tadašnjim obećanjima predstavnika iz Vlade, medijska strategija trebala je biti gotova u kolovozu 2014., s najavom za javnu raspravu za jesen te iste godine. Sve se to tada odgađalo, a zatim je nasljednik Zlatar Violić  – Berislav Šipuš u svibnju prošle godine kazao kako očekuje da bi medijska strategija mogla biti donesena do jeseni, a onda je 30. rujna prošle godine završen Nacrt prijedloga medijske politike Republike Hrvatske do 2020. godine, koji se našao na meti kritika i na posljednjim Danima elektroničkih medija u Opatiji, a priliku za kritiku nije propustila ni ministrica kulture Obuljen Koržinek, izvijestio je jučer Forum.tm. Taj nacrt rezultat je materijala od 308 stranica naslovljenog kao Radni materijal za raspravu o medijskoj politici RH 2015.-2020., u kojem su analizirani politički pritisci na novinarstvo, problem povećanja medijskih radnika u evidenciji nezaposlenih, etički standardi u novinarstvu, pad prihoda medijske industrije, cenzura, intervencije politike i države u uređivačku politiku medija te učinkovitost provedbe medijskog zakonodavstva. Taj materijal sugerirao je i izmjene u načinu financiranja HRT-a po uzoru na druge Europske zemlje. 

Pozadina ozbiljnih problema medija i medijske scene, ozbiljna je pozadina u kojoj se isprepliću interesi politike i političara, do oglašivača i poduzetnika. Reforma medijskog sustava i pitanje medijske strategije stoga mora biti u centru javnih rasprava i informiranja.
 

Autorica: Ana Gavranić