Aktualno > Vijesti

Kako ne upadati u zamke dezinformiranja - ADMO je pripremio savjete za vas

24.11.2023.

Istraživanje o medijskim navikama koje je Gong proveo tijekom prve polovice 2023. pokazuje da se preko 76 posto građana, odnosno građanki Hrvatske svakodnevno koristi internetom na mobilnom telefonu. Od toga gotovo trećina njih teško procjenjuje jesu li neke vijesti na internetu stvarne ili lažne, priopćili su iz GONG-a. 

 

 

 

Koristeći medije i društvene mreže građani/ke izloženi su različitim sadržajima koji nisu nužno kreirani i uređeni prema najvišim standardima novinarske profesije. Kako bi mogli prepoznati jesu li informacije koje im se prezentiraju točne, jesu li foto i video sadržaji koji privlače njihovu pozornost doista autentični, potrebna su im specifična znanja i vještine.

Istraživanje o medijskim navikama koje je Gong proveo tijekom prve polovice 2023. pokazuje da se preko 76 posto građana/ki Hrvatske svakodnevno koristi internetom na mobilnom telefonu. Od toga gotovo trećina njih teško procjenjuje jesu li neke vijesti na internetu stvarne ili lažne. Građane najviše zabrinjava istinitost informacija koje dobivaju na Fejsbuku (55%), portalima ili aplikacijama za distribuciju vijesti (54,3%), YouTubeu (46,1 %) mobilne aplikacije za komunikaciju (npr. WhatsApp, Viber) (41,2 %) i Twitteru (33,9 %). 

U sustavu formalnog obrazovanja u Hrvatskoj podučavanje medijske pismenosti je trenutno marginalizirano. Preciznije, hoće li građani/ke razviti kritičko mišljenje u odnosu na sadržaj iz medija i društvenih mreža ovisi o njihovoj osobnoj motivaciji i spremnosti na samostalno stjecanje znanja ili sudjelovanje u neformalnim edukacijama. 

Da bi građanima/kama pomogli prepoznati lažne vijesti u online svijetu i spriječe njihovo dalje širenje, te da jednostavno provjere autentičnost fotografija, Agence France Presse (AFP) pripremila je dva edukativna videa. 

Ovi edukativni materijali izrađeni su u okviru Adria Digital Media Observatory (ADMO), novoosnovanog regionalnog središta za borbu protiv dezinformacija u digitalnim medijima na području Hrvatske i Slovenije čiji je cilj da kontinuirano doprinosi medijskom opismenjavanju građana/ki Hrvatske.

Osim AFP-a, te Gonga i nositelja projekta Odjela za komunikologiju Sveučilišta u Dubrovniku, partneri na projektu su Fakultet elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu, Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Fakultet političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, Adria News doo (N1 televizija), Agence France Presse (AFP), Xwiki (Francuska) i Oštro (Slovenija).

 

Izvor: gong.hr. 

 

Istraživanje o medijskim navikama koje je Gong proveo tijekom prve polovice 2023. pokazuje da se preko 76 posto građana, odnosno građanki Hrvatske svakodnevno koristi internetom na mobilnom telefonu. Od toga gotovo trećina njih teško procjenjuje jesu li neke vijesti na internetu stvarne ili lažne, priopćili su iz GONG-a. 

 

 

 

Koristeći medije i društvene mreže građani/ke izloženi su različitim sadržajima koji nisu nužno kreirani i uređeni prema najvišim standardima novinarske profesije. Kako bi mogli prepoznati jesu li informacije koje im se prezentiraju točne, jesu li foto i video sadržaji koji privlače njihovu pozornost doista autentični, potrebna su im specifična znanja i vještine.

Istraživanje o medijskim navikama koje je Gong proveo tijekom prve polovice 2023. pokazuje da se preko 76 posto građana/ki Hrvatske svakodnevno koristi internetom na mobilnom telefonu. Od toga gotovo trećina njih teško procjenjuje jesu li neke vijesti na internetu stvarne ili lažne. Građane najviše zabrinjava istinitost informacija koje dobivaju na Fejsbuku (55%), portalima ili aplikacijama za distribuciju vijesti (54,3%), YouTubeu (46,1 %) mobilne aplikacije za komunikaciju (npr. WhatsApp, Viber) (41,2 %) i Twitteru (33,9 %). 

U sustavu formalnog obrazovanja u Hrvatskoj podučavanje medijske pismenosti je trenutno marginalizirano. Preciznije, hoće li građani/ke razviti kritičko mišljenje u odnosu na sadržaj iz medija i društvenih mreža ovisi o njihovoj osobnoj motivaciji i spremnosti na samostalno stjecanje znanja ili sudjelovanje u neformalnim edukacijama. 

Da bi građanima/kama pomogli prepoznati lažne vijesti u online svijetu i spriječe njihovo dalje širenje, te da jednostavno provjere autentičnost fotografija, Agence France Presse (AFP) pripremila je dva edukativna videa. 

Ovi edukativni materijali izrađeni su u okviru Adria Digital Media Observatory (ADMO), novoosnovanog regionalnog središta za borbu protiv dezinformacija u digitalnim medijima na području Hrvatske i Slovenije čiji je cilj da kontinuirano doprinosi medijskom opismenjavanju građana/ki Hrvatske.

Osim AFP-a, te Gonga i nositelja projekta Odjela za komunikologiju Sveučilišta u Dubrovniku, partneri na projektu su Fakultet elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu, Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Fakultet političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, Adria News doo (N1 televizija), Agence France Presse (AFP), Xwiki (Francuska) i Oštro (Slovenija).

 

Izvor: gong.hr.