Aktualno > Vijesti

Izložba Hrvoja Polana: „IZA SEDAM LOGORA: Od zločina kulture do kulture zločina”

17.10.2019.

Foto: Nikola Šolić

Izložba fotografija „IZA SEDAM LOGORA: Od zločina kulture do kulture zločina” Hrvoja Polana otvorena je u dvorani Novinarskog doma u Zagrebu. Dvadeset izloženih fotografija nastale su kao dio istraživanja čiji je rezultat istoimena fotomonografija o domovima kulture koji su bili sagrađeni u doba socijalizma, ali i ostalim građevinama koje su u posljednjem ratu bili pretvoreni u simbole stradanja – u logore, mučilišta, mjesta zatočenja, odnosno gdje je radikalno promijenjena funkcija tih ustanova.

Autori monografije su, osim Polana, novinar i pisac Viktor Ivančić i novinar Nemanja Stjepanović, no upravo su Polanove fotografije, kako je istaknuto, najbolji primjer zaborava i uglavnom neosviještenog fenomena preplitanja nacionalne kulture i ratnog zločina. 

''Polan je te građevine – osim mosta na Drini u Višegradu i još tri četiri građevinski impozantnija objekta – fotografirao otprilike onako kako obični ljudi, možda fotografski vještiji i nadareniji, mobitelima i amaterskim fotoaparatima ovjekovječuju svoje obične napuštene kuće po balkanskim selima. No, našao je umjetničko rješenje da krajnje uvjerljivo pokaže ''običnost'' zločina, uklopljenost masakra u svakodnevnicu i pejzaž, u živote ljude, u podrazumijevajuće egzistencijalne okolnosti, u najšire shvaćeno – kulturu'', rekao je pisac Ivica Đikić na predstavljanju izložbe. Pritom je naglasio da se jedna Polanova fotografija ipak ističe nad drugima – fotografija unutrašnjosti ruševnog Doma u Pilici u BiH gdje je, kako je naglasio, vojska Republike Srpske uz pomoć paravojnih jedinica počinila masakr.

''Više od pet stotina ljudi ubijeno je za otprilike sat vremena: Ubijeni su rafalima i bombama na pozornici glavne dvorana Dome kulture. Među ubijenima bile su i dvije žene. Nitko nije ostao živ. Crna rupa pozornice, koja dominira Polanovom forenzički hladnom fotografijom stratišta, progutala je sve Bošnjake koji su bili zatočeni'', rekao je Đikić.

Zovko: Izložba važan doprinos suočavanju s prošlošću naših prostora

Predsjednik Hrvatskog novinarskog društva Hrvoje Zovko naglasio je kako je prerano preminuli Hrvoje Polan donosio teme i fotografije o kojima većina ljudi u društvu nije željela čuti i vidjeti.

''U tom smislu ova je izložba vrlo važna i važan je doprinos suočavanju s prošlošću naših prostora. Pogotovo za one koje ne žele prihvatiti da se nešto dogodilo kao što se dogodilo u istražnom zatvoru u Lori'', rekao je Zovko izdvajajući i tu izloženu fotografiju Hrvoje Polana. Osim Đikića i Zovka, izložbu je predstavio i u svijetu proslavljeni fotoreporter Damir Šagolj.

Monografija ponajprije donosi fotografije nekadašnjih domova kulture koji su sagrađeni u doba socijalizma, a koji su u posljednjem ratu bili pretvoreni u logore, mučilišta, mjesta zatočenja, odnosno gdje je radikalno promijenjena funkcija tih ustanova.

Izložba je nastala u produkciji ForumZFD Beograd, PAX Nizozemska, a zagrebački postav organiziran je u suradnji s Hrvatskim novinarskim društvom. Izložba je dosad postavljena u Beogradu, Novom Sadu, Sarajevu, Šibeniku i Haagu, dok je Porečki Annale predstavio 4 odabrane fotografije kao dio kolektivne izložbe.

U Zagrebu će biti otvorena do nedjelje, 3. studenoga 2019., a može se pogledati svaki dan od 9 do 17 sati. Ulaz je slobodan.

Izvor: Hina i HND 

 

Foto: Nikola Šolić

Izložba fotografija „IZA SEDAM LOGORA: Od zločina kulture do kulture zločina” Hrvoja Polana otvorena je u dvorani Novinarskog doma u Zagrebu. Dvadeset izloženih fotografija nastale su kao dio istraživanja čiji je rezultat istoimena fotomonografija o domovima kulture koji su bili sagrađeni u doba socijalizma, ali i ostalim građevinama koje su u posljednjem ratu bili pretvoreni u simbole stradanja – u logore, mučilišta, mjesta zatočenja, odnosno gdje je radikalno promijenjena funkcija tih ustanova.

Autori monografije su, osim Polana, novinar i pisac Viktor Ivančić i novinar Nemanja Stjepanović, no upravo su Polanove fotografije, kako je istaknuto, najbolji primjer zaborava i uglavnom neosviještenog fenomena preplitanja nacionalne kulture i ratnog zločina. 

''Polan je te građevine – osim mosta na Drini u Višegradu i još tri četiri građevinski impozantnija objekta – fotografirao otprilike onako kako obični ljudi, možda fotografski vještiji i nadareniji, mobitelima i amaterskim fotoaparatima ovjekovječuju svoje obične napuštene kuće po balkanskim selima. No, našao je umjetničko rješenje da krajnje uvjerljivo pokaže ''običnost'' zločina, uklopljenost masakra u svakodnevnicu i pejzaž, u živote ljude, u podrazumijevajuće egzistencijalne okolnosti, u najšire shvaćeno – kulturu'', rekao je pisac Ivica Đikić na predstavljanju izložbe. Pritom je naglasio da se jedna Polanova fotografija ipak ističe nad drugima – fotografija unutrašnjosti ruševnog Doma u Pilici u BiH gdje je, kako je naglasio, vojska Republike Srpske uz pomoć paravojnih jedinica počinila masakr.

''Više od pet stotina ljudi ubijeno je za otprilike sat vremena: Ubijeni su rafalima i bombama na pozornici glavne dvorana Dome kulture. Među ubijenima bile su i dvije žene. Nitko nije ostao živ. Crna rupa pozornice, koja dominira Polanovom forenzički hladnom fotografijom stratišta, progutala je sve Bošnjake koji su bili zatočeni'', rekao je Đikić.

Zovko: Izložba važan doprinos suočavanju s prošlošću naših prostora

Predsjednik Hrvatskog novinarskog društva Hrvoje Zovko naglasio je kako je prerano preminuli Hrvoje Polan donosio teme i fotografije o kojima većina ljudi u društvu nije željela čuti i vidjeti.

''U tom smislu ova je izložba vrlo važna i važan je doprinos suočavanju s prošlošću naših prostora. Pogotovo za one koje ne žele prihvatiti da se nešto dogodilo kao što se dogodilo u istražnom zatvoru u Lori'', rekao je Zovko izdvajajući i tu izloženu fotografiju Hrvoje Polana. Osim Đikića i Zovka, izložbu je predstavio i u svijetu proslavljeni fotoreporter Damir Šagolj.

Monografija ponajprije donosi fotografije nekadašnjih domova kulture koji su sagrađeni u doba socijalizma, a koji su u posljednjem ratu bili pretvoreni u logore, mučilišta, mjesta zatočenja, odnosno gdje je radikalno promijenjena funkcija tih ustanova.

Izložba je nastala u produkciji ForumZFD Beograd, PAX Nizozemska, a zagrebački postav organiziran je u suradnji s Hrvatskim novinarskim društvom. Izložba je dosad postavljena u Beogradu, Novom Sadu, Sarajevu, Šibeniku i Haagu, dok je Porečki Annale predstavio 4 odabrane fotografije kao dio kolektivne izložbe.

U Zagrebu će biti otvorena do nedjelje, 3. studenoga 2019., a može se pogledati svaki dan od 9 do 17 sati. Ulaz je slobodan.

Izvor: Hina i HND