Alternativni mediji koji šire dezinformacije većinom nisu prijavljeni kao pravni subjekti u Hrvatskoj, njihovo financiranje nije transparentno, ali širenje dezinformacija može biti održivi poslovni model, zaključci su nedavno objavljene Gongove analize alternativnih dezinformacijskih medija.
Istraživanje Gonga: Dezinformiranje može biti održivi poslovni model
09.09.2023.
Link na članak
Analiza autora Mateja Mikašinovića-Komše objavljena je neposredno prije Gongove objave da je Hrvatska dobila novo središte za borbu protiv dezinformacija i provjeru točnosti činjenica (fact-checking) u okviru regionalnog centra za borbu protiv dezinformacija Adria Digital Media Observatory (ADMO) te da će činjenice provjeravati novinari globalne novinske agencije Agence France-Presse (AFP).
Uz to, krajem ovog tjedna Agencija za elektroničke medije (AEM) i Ministarstvo kulture i medija objavili su drugi javni poziv za dodjelu bespovratnih sredstava za uspostavu sustava provjere točnosti informacija kojim je za rad desetak organizacija fact-checkera predviđeno ukupno 1,8 milijuna eura. Zaključno, za početak listopada najavljen i četverodnevni trening hrvatskih novinara i urednika o fact-checkingu u organizaciji ADMO-a i AFP-a.
No, dok se novosti vezane uz borbu protiv lažnih vijesti u Hrvatskoj odnose na obuku ili osnivanje organizacijskih pretpostavki i financiranja provjeravatelja činjenica, navedena Gongova analiza bavi se postojećim stanjem – odnosno financiranjem "alternativnih medija" koji šire dezinformacije u Hrvatskoj i našem susjedstvu.
Alternativni mediji, koji objavljuju dezinformacije i promoviraju teorije zavjera, smatrajući sebe korektivom mainstream medija, u Hrvatskoj su uvelike rasprostranjeni, posebice u digitalnom prostoru, ističe autor. Za potrebe analize je odabrano 13 alternativnih medija iz Hrvatske i regije, upečatljivih po širenju dezinformacija i teorija zavjera tijekom covid-19 pandemije, navodi se u njegovoj analizi.
"Portali su izabrani na temelju prethodnih rezultata analiza covid-19 dezinformacijskih narativa u Hrvatskoj, nastalih u sklopu projekta Pro-fact, gdje se, od preko 1000 uočenih dezinformacijskih aktera na Facebooku, izdvojilo njih 40 najutjecajnijih i najuspješnijih. Upravo su se oni pokazali kao primjeri relevantnih dezinformacijskim širiteljima na internetu u Hrvatskoj te ih kao takve smatramo dobrim oglednim primjerima ovakve vrste alternativnih medija za proučavanje njihovih financijskih modela", kazao je za Hinu Mikašinović-Komšo.
Cijeli tekst možete potražiti na hina.hr.