Iz medija

Željka i tužbe

27.05.2018.
Link na članak

Željka Markić i njezina udruga podnijele su najmanje 16 tužbi i jednu kaznenu prijavu protiv novinara i izdavača najmanje deset hrvatskih medija. Meta su bili Večernji list, Jutarnji list, Novosti, Express, N1 i RTL televizija, portali Telegram.hr, Net.hr, Index.hr, Crol.hr i H-Alter. Najnovijih sedam tužbi podnijeto je uoči pokretanja referendumske inicijative ‘Narod odlučuje’.

Prema podacima koje su Novosti prikupile od brojnih hrvatskih redakcija, Željka Markić i njena udruga U ime obitelji tužile su od 2013. godine do danas nakladnike, urednike ili novinare najmanje deset medija. Tužbe su, koliko smo dosad uspjeli saznati, dobili dnevnici Večernji list i Jutarnji list, tjednici Novosti i Express, televizija N1 te portali Telegram.hr, Net.hr, Index.hr i H-Alter, dok je u slučaju RTL-a Željka Markić privatno kazneno tužila novinarku te televizije Danku Derifaj. Riječ je o najmanje 16 tužbi čija se ukupna potraživanja za nanesenu neimovinsku štetu penju na blizu pola milijuna kuna, a uz koje je još podnesena i najmanje jedna kaznena prijava, ona protiv portala Crol.hr.

Prikupljajući podatke, uočili smo i da su samo u periodu od srijede 11. travnja do četvrtka 19. travnja 2018. Željka Markić i njena udruga podigle barem sedam tužbi protiv novinara i njihovih medija, od toga Željka Markić šest, a udruga jednu. U svim se tužbama potražuje iznos od 40 tisuća kuna za naknadu neimovinske štete, što je ukupno 280 tisuća kuna. Od toga se tri tužbe odnose na tjednik Novosti, a preostale četiri na portale Index.hr, Net.hr, Telegram.hr i H-Alter. Tužitelje zastupa odvjetnički ured Krešimira Matekovića.

Tih sedam tužbi protiv različitih medijskih nakladnika samo su najnovije u nizu. Udruga U ime obitelji sukobe s medijima je započela još u listopadu 2013., samo nekoliko tjedana prije održavanja homofobnog referenduma koji je u Ustav unio definiciju braka kao zajednice muškarca i žene, kada je podnijela kaznenu prijavu protiv, kako su naveli, ‘aktivističkog portala Crol.hr za poticanje na nasilje i mržnju protiv podupiratelja ‘U ime obitelji”. Tu kaznenu prijavu, podignutu zbog komentara ispod teksta objavljenog na LGBTnews portalu Crol.hr, komentara koji je bio uklonjen i prije samog podizanja kaznene prijave, DORH je odbacio.

- Prijavu smo zaprimili 2013. godine, ujedno i prve godine kada smo dobili sredstva Ministarstva kulture od kojeg su tražili prestanak našeg financiranja. Kazneno smo prijavljene za ‘govor mržnje’, a prijava je u konačnici odbijena. Mislile smo već tada da smo samo prve u nizu - rekla nam je urednica Crol.hr-a Iva Tomečić.

I nije bila u krivu. Zbog teksta Milana Ivkošića iz 2016. godine Željka Markić tužila je Večernji list za naknadu štete u iznosu od 40 tisuća kuna, a nepravomoćnom presudom dodijeljeno joj je 15 tisuća kuna. Na presudu su se žalile obje strane. Privatni postupak pokrenut protiv Ivkošića zbog istog teksta u konačnici je zaključen nagodbom jer se Ivkošić ispričao. Urednike tjednika Express tužila je barem tri puta, i to jednom 2015., a dvaput 2016., s ukupnim potraživanjima za naknadu štete od 35 tisuća kuna. N1 televiziju Željka Markić tužila je također 2016. godine i to za naknadu štete u iznosu od 10 tisuća kuna, koja joj je nepravomoćnom presudom nedavno i dodijeljena. Na tu će se presudu, doznajemo, N1 televizija žaliti. Jutarnji list Markić je tužila zbog teksta autora Roberta Bajrušija iz 2017. godine, za naknadu štete u iznosu od 50 tisuća kuna. Iako joj je nepravomoćnom presudom dosuđena naknada od 25 tisuća kuna, iz udruge U ime obitelji obznanili su kako će se Željka Markić na presudu žaliti i tražiti puni iznos.

Najnovijih sedam tužbi iz perioda od 11. do 19. travnja ove godine podignuto je u danima kada su se zahuktavale pripreme za kampanju takozvane građanske inicijative ‘Narod odlučuje’ koja će ove nedjelje završiti s dvotjednim prikupljanjem potpisa za pokretanje antimanjinskog referenduma. Ta referendumska inicijativa, koju iz sjene predvode Željka Markić i Vice Batarelo iz Zaklade Vigilare, za cilj ima degradiranje prava nacionalnih manjina i statusa njihovih saborskih zastupnika te povećanje šansi za ulazak u Sabor pripadnicima ekstremne desnice. Zanimljivo je da su tužbe protiv medija koji su kritički pisali o aktivnostima Željke Markić podnijete samo nekoliko dana prije nego što će organizatori referendumske inicijative ‘Narod odlučuje’ najaviti početak prikupljanja potpisa za referendum.

Udruga U ime obitelji podigla je 11. travnja tužbu protiv Udruge za nezavisnu medijsku kulturu kao nakladnika portala H-Alter, potražujući 40 tisuća kuna na Općinskom građanskom sudu u Zagrebu. U tužbi se navodi da je problematična objava teksta ‘Nasilje – svuda oko nas’, točnije rečenica ‘U ime obitelji koja je, iako milozvučna, nenasilna imena, sama pokrenula jedan od najvećih poteza strukturnog nasilja u Hrvatskoj’. Zvuči nevjerojatno, ali kao tužitelj koji trpi duševne boli te pati od nesanice i osjećaja nelagode, nije navedena određena osoba, već udruga U ime obitelji. Toj je udruzi, tvrde iz odvjetničkog ureda Mateković, ‘nanesena velika neimovinska šteta u vidu povreda prava osobnosti koje se očituju u povredi imena, časti, ugleda i dostojanstva tužitelja, te posljedično duševnim bolovima, nesanicom, osjećajem nelagode i preispitivanjem vlastite vrijednosti izazvanim takvim povredama prava osobnosti’.

Tu je tužbu za Novosti komentirala Ana Kuzmanić, članica uredništva H-Altera.

- Ako izgubimo tužbu tešku 40 tisuća kuna, naš rad je gotov. Situacija u neprofitnom medijskom sektoru je već takva da u srpnju ostajemo bez zaposlenih novinarki, vraćamo se na volontiranje. S obzirom na to da se H-Alter našao na listi publikacija, kako to iz U ime obitelji ističu, koje provode kampanju blaćenja, vjerujem da su slične tužbe stigle na brojne adrese. Ako se baviš javnim djelovanjem, onda je normalno da je ono podložno kritičkom propitivanju, a upravo se to želi suzbiti masovnim tužbama - rekla nam je Ana Kuzmanić.

Preostalih pet tužbi iz tog kratkog vremenskog perioda predano je Općinskom građanskom sudu u Zagrebu u ime Željke Markić. Tako je isti odvjetnički ured 12. travnja predao tužbu protiv Telegram media grupe, nakladnika portala Net.hr, zbog objave teksta naslovljenog ‘Portal Željke Markić nam poručuje da kućni ljubimci nisu dio obitelji: Ekipa na društvenim mrežama uzvratila na najbolji način’. U tom se slučaju, baš kao i u tužbi predanoj 17. travnja protiv Telegram media grupe zbog teksta objavljenog na portalu Telegram.hr pod naslovom ‘Znanstvenici s prava pokušali su odgovoriti na pitanje kako je Željka Markić uspjela. Pa, uglavnom lažima i manipulacijama’, navodi da su objavljene ‘neistinite, netočne i izrazito štetne informacije’ koje za ‘cilj imaju jedino javno klevetanje, vrijeđanje i difamiranje tužitelja, te je predmetnim objavljenim informacijama tužitelju nanesena velika neimovinska šteta u vidu povreda prava osobnosti koje se očituju u povredi imena, časti, ugleda i dostojanstva tužitelja te posljedično duševnim bolima, nesanicom, osjećajem nelagode i preispitivanjem vlastite vrijednosti’. U oba slučaja traži se 40 tisuća kuna.

Odvjetnički ured Mateković je u ime Željke Markić 19. travnja, na dan kada je osnovana udruga Narod odlučuje koja će službeno predvoditi istoimenu referendumsku inicijativu, predao Općinskom građanskom sudu u Zagrebu čak četiri tužbe. Zbog objave članka naslovljenog ‘Mima Simić je oduzela nevinost Željki Markić, a ona nije ni prokrvarila’ odvjetnički ured Mateković u ime Željke Markić predao je tužbu protiv Index promocije, nakladnika portala Index.hr. U tužbi se tvrdi da je nakon objave tog članka Željka Markić doživjela ‘niz neugodnih upita kako uže obitelji, rodbine i prijatelja, tako i poslovnih partnera, ali i nepoznatih ljudi’, a povrijeđeni su joj ‘ugled, čast i dostojanstvo’. Za naknadu štete traži se 40 tisuća kuna.

Podsjećamo, odvjetnik Krešimir Planinić, jedan od vodećih ljudi udruge U ime obitelji i bliski suradnik Željke Markić, u travnju 2016. godine tražio je od suda zabranu rada portala Index.hr i njegovih novinara zbog tekstova u kojima se navodno ‘vrijeđa’ svetac Leopold Mandić, ali i svi katolički vjernici u Hrvatskoj. Tu je tužbu nekoliko mjeseci kasnije, u lipnju 2016., Prekršajni sud u Zagrebu odbio.

- Javni podaci o broju predmeta koje su udruga U ime obitelji i njeni članovi pokrenuli protiv novinara i nakladnika u Hrvatskoj sugeriraju da se radi o pristupu koji je strateški. Teško mi je ulaziti u motive, ali ti podaci ostavljaju snažan dojam da bi se moglo raditi o pokušaju vršenja pritiska na medije i novinare, na način da prestanu kritički izvještavati o radu udruge i njenog vodstva. Ovo je posebno važno u odnosu na neprofitne medije, koji svaki financijski izdatak, pa tako i one koji su nužni u sudskim postupcima, teško podnose - rekla je za Novosti Vanja Jurić, stručnjakinja za medijsko pravo i odvjetnica portal Index.hr.

Jurić naglašava da je svaki pritisak na medije u suprotnosti s medijskim slobodama.

- S obzirom na utjecaj koji Udruga u ime obitelji ima u društvu, u svakom bi slučaju morali pokazati puno veću spremnost na prihvaćanje kritika koje se odnose na njihovo javno djelovanje. Budući da se radi o pitanjima od značajnog javnog interesa, svaki pokušaj pritiska na medije u potpunoj je suprotnosti s medijskim slobodama, na kojima se temelji svako demokratsko društvo - zaključuje Vanja Jurić.

Istog četvrtka, 19. travnja, predane su i dvije tužbe protiv Srpskog narodnog vijeća, nakladnika tjednika koji upravo čitate, ali i jedna protiv Borisa Dežulovića, kolumnista Novosti, a sve zbog istog teksta, satirične kolumne naslovljene ‘Željka Markić: glupa ili plavuša?’ Željka Markić preko odvjetničkog ureda Mateković nakladnika Novosti jednom tuži zbog objavljene najave u kojoj se spominje naslov teksta, a drugi put zbog objave samog teksta. Pored dvije tužbe protiv nakladnika, tuži direktno i autora teksta Dežulovića. U tužbama se ponovno tvrdi da je Markić navodno doživjela niz neugodnosti i da joj je nanesena velika šteta. Od nakladnika Novosti traži se dva puta po 40 tisuća kuna za naknadu štete, baš kao i od samog Borisa Dežulovića.

Podsjećamo, udruga U ime obitelji, prevođena Željkom Markić, već godinama vodi aktivnu kampanju usmjerenu na zaustavljanje financiranja tjednika Novosti, lažno optužujući ovaj list za ‘širenje netrpeljivosti prema većinskom narodu’. Službeni zahtjev za prekidom financiranja Novosti Željka Markić poslala je premijeru Plenkoviću u veljači i u kolovozu 2017. godine. Željka Markić i njena udruga ne šalju samo tužbe. Sve kontaktirane redakcije, baš kao i ona Novosti, dobile su od nje i njene udruge velik broj zahtijeva za ispravcima, isprikama, ali i svojevrsnih upozorenja pred tužbu. Koliko je poznato Novostima, najčešće korišten odvjetnički ured je onaj Markićkinog bliskog suradnika Krešimira Planinića, potom odvjetnički ured Mateković, a barem jednom korištene su i usluge odvjetničkog društva Bekina, Škurla, Durmiš i Spajić u kojem je, kako se navodi na njihovim stranicama, kao vježbenica zaposlena ultrakonzervativcima bliska Karla Ressler, supruga Karla Resslera, suradnika i savjetnika premijera Andreja Plenkovića.

Udruzi i samoj Markić nisu strani ni zahtjevi za procjenu ustavnosti. Još 2013., kao potpredsjednica udruge Grozd, Željka Markić sudjelovala je u zahtjevu za procjenu ustavnosti programa zdravstvenog odgoja koji je predlagala tadašnja SDP-ova vlada, a potom je 2014. i 2015. kao jedna od čelnica udruge U ime obitelji sudjelovala i u zahtjevu za procjenu ustavnosti Obiteljskog zakona. Iduće, 2016. godine, udruga U ime obitelji zatražila je da se njihov prijedlog procjene ustavnosti pridoda već postojećem prijedlogu ocjene ustavnosti tzv. Zakona o pobačaju iz 1991. o kojem je Ustavni sud odlučio lani, nakon 26 godina. Iz udruge tvrde i da su 2017. predali tužbu Europskom sudu za ljudska prava jer smatraju da je 380 tisuća potpisa prikupljenih 2014. godine za pokretanje referenduma o promjeni izbornog sustava predstavljalo 10 posto od tadašnjeg ukupnog biračkog tijela, iako je Ministarstvo uprave na čelu s Arsenom Baukom ustvrdilo da je trebalo prikupiti 404.252 potpisa, s čim se složio i Ustavni sud.

Zvonimir Troskot, koordinator inicijative ‘Narod odlučuje’, ovog tjedna je najavio da su u pripremi tužbe protiv gradova Rijeke i Samobora jer su ‘građanima uskratili ustavno pravo izjašnjavanja o referendumu’, a dodaju da će tužiti i Zagreb, Osijek te ponovno Rijeku jer su ‘građanima naplatili porez na referendum koji je protuzakonit’.

Sama Željka Markić nepravomoćno je osuđena za klevetu u siječnju ove godine. Presuda je donesena na osnovu tužbe koju je protiv nje podigla književnica i filmska kritičarka Mima Simić. Ona je Željku Markić tužila zbog tvrdnji koje je predsjednica U ime obitelji u veljači 2016. izgovorila u intervjuu za Jutarnji list. Na presudu se žalila Željka Markić, ali i Mima Simić jer smatra da kazna u iznosu od 6000 kuna, odnosno 60 dnevnih iznosa od po sto kuna, daleko podcjenjuje načinjenu štetu, potvrdila je Novostima njena odvjetnica Zrinka Bojanić.

Autorica: Ana Brakus