Iz medija

Saša Paparella o filmu “Gazda”: Nije problem samo u medijima i kinoprikazivačima, već u cijelom društvu koje je preplavljeno strahom

09.10.2016.
Link na članak

Dana 4. listopada ove godine, premijerno je prikazan dokumentarni film “Gazda” redatelja Darija Juričana u zagrebačkom kinu Europa. Film je izazvao interes i reakcije javnosti, ali se zbog sadržaja susreo s problemom distribucije i medijskog praćenja premijere filma.

Među prvima, Jutarnji list je 19. rujna ove godine objavio članak pod nazivom “‘GAZDA’ Suočeni s odbijanjem kino-distribucije, ekipa filma poziva sva mjesta bez kina da se prijave za projekciju“. No već dan poslije objave članka, članak je izbrisan s portala Jutarnjeg lista što je izazvalo niz sumnji u cenzuru odnosno utjecaj osoba kojima se film Gazda bavi na medij, odnosno medijsku industriju u RH. Nakon što je navedeni članak uklonjen, te nakon što je postalo izvjesno da od naizgled dogovorene distribucije filma putem infrastrukture vodećih filmskih distributera neće biti ništa, autori filma su se na Facebook stranici filma Gazde osvrnuli na ovaj cenzorski potez navodeći kako se radi o općem „strahu od gazde“. U Facebook objavi, autori su obrazložili kako je jedan od motiva snimanja filma i gazdina vlast nad medijima, osvrćući se prije svega na situaciju s objavom pa brisanjem članka na portalu Jutarnjeg lista: 

Jutarnji list objavio je u ponedjeljak na svojoj internetskoj stranici vijest o tome kako najveći hrvatski lanac kina (to je onaj u kojem se mala Voda s porukom prodaje za 15kn) bojkotira prikazivanje filma Gazda. Tekst pod naslovom ‘Suočeni s odbijanjem kino-distribucije, ekipa filma poziva sva mjesta bez kina da se prijave za projekciju’ nije dugo izdržao – već u utorak izbrisan je s portala Jutarnjeg lista.

Upravo je takva cenzura bila jedan od motiva da snimimo film. Cijelo jedno poglavlje filma, pod nazivom Strah, posvećeno je tome kako Gazda kontrolira medije i distribuciju tiska, manipulira strahovima vlastitih radnika, uhljebljuje zaslužnu ekipu u svom Gazdinstvu…

Pokušavajući doći do više detalja kako o samom filmu i njegovom snimanju, te o svojevrsnoj cenzuri i kontroverzi koja je pratila premijeru i distribuciju filma, Fairpress je kontaktirao redatelja Darija Juričanakoji se kratko osvrnuo na postojeću situaciju.

Prema kronološkom slijedu, prvo su vodeći hrvatski filmski distributeri odbili distribuciju filma. Zatim je Cinestar odbio prikazati film s izlikom da neće biti gledan. Televizije nisu radile priloge o filmu, dok se na premijeri nije pojavio Božo Petrov. Jutarnji list je maknuo čak dva članka o Gazdi. Sve to predstavlja strah od Ivice Todorića. Nakon premijere Gazde, zanimljivo je da su Jutarnji list i Večernji list objavili vijest o premijeri, ali su tekst preuzeli s Hine, izjavio je za Fairpress Juričan.
 

Jedan od članova ekipe koja je stvarala priču i film o gazdi je i Saša Paparella, koji je ujedno i autor knjige “Gazda”. Paparella je za Fairpress pojasnio i trenutne i sistemske problem koji prate hrvatsku medijsku scenu i kinoprodukciju i distribuciju, a koja se značajno odrazila i na sudbinu filma Gazda.

Očekivali smo probleme, jer dobro znamo u kojoj je mjeri Agrokor povezan s nizom važnih domaćih tvrtki, pa tako i s nekim novinskim nakladnicima. Srećom, niti takvi mediji nas nisu mogli vječno ignorirati – postali smo im prihvatljiva tema najkasnije u trenutku kad je državna agencija Hina u utorak objavila poduži tekst o premijeri filma i promociji knjige, a lider Mosta u središnjem dnevniku HTV-a rekao da “žuri na premijeru Gazde”. O odnosu Ivice Todorića prema medijima, o načinima na koji ih guši i kao veliki oglašivač i kao vlasnik distribucijskog lanca Tisak dosta sam pisao u knjizi, a ignoriranje dijela medija bio je samo dodatni dokaz kako stvari funkcioniraju. Jako me razočaralo što Blitz Cinestar bojkotira projekt Gazda. Znam da u svojim kinima prodaju bočice Jane, skupa s Konzumom sagradili su multipleks u Karlovcu, ali ne mogu se reklamirati kao promotori domaćeg filma i istodobno nas bojkotirati. Bojim se da će na kraju i oni sami postati žrtva bojkota. Nije problem samo u medijima i kinoprikazivačima, već u cijelom društvu koje je preplavljeno strahom. Mogu razumjeti da tvrtkama koje posluju s Agrokorom nije bilo zgodno promovirati nas ili pomagati projekt Gazda, no razočarali su me oni mladi, neafirmirani ljudi, u rasponu od umjetnika do proizvođača piva, kojima smo nudili suradnju, a odbijali su nas kako se ne bi zamjerili Agrokoru jer- nikad se ne zna, možda će im jednom u životu zatrebati…U nekim drugim zemljama mladi se bune i mijenjaju društvo. Kod nas mu se uglavnom prilagođavaju, ne smeta im klijentelistička mreža razapeta preko cijele Hrvatske, jer se nadaju da će se i oni jednom u nju ugodno zavaliti, kazao je Paparella.

Unatoč svim problemima film je premijerno prikazan i započeo je svoj javni život. Sa ili bez volje distributera javnost će film gledati i o njemu donijeti svoj sud. A o tome tko će na kraju pobijediti u ovoj svojevrsnoj borbi slobode i restrikcije pišemo u nekom budućem tekstu.

Autor: Ana Gavranić, Munir Podumljak