Aktualno > Vijesti

Premijera filma „Pogled iznutra“: Nema medija bez novinara

29.06.2017.

Dokumentarni film „Pogled iznutra“ koji istražuje probleme s kojima se suočavaju ljudi koji proizvode medijske sadržaje - novinari, ali i drugi kreativci, autora režisera Slavena Petrića i scenariste Marinka Petrovića premijerno je prikazan u srijedu u Hrvatskom novinarskom društvu. 

Film u duhu vremena progovara o univerzalnoj temi slobode medija te o odnosu politike prema kreativnim industrijama i novinarima.  Isto tako govori i o tome što je predstavljala novinarska struka nekad i što ona predstavlja danas te kako je percipira naše društvo.

Autori u filmu progovaraju i o tome zašto je sloboda medija ključna za opstanak suvremenog demokratskog društva, gdje se nalazi Hrvatska na karti medijskih sloboda i prava te koja su moguća rješenja.

Scenarist Marinko Petković  o tome zašto su napravili dokumentarac o novinarima kaže: "Nije važan poštar nego pismo koje 'donese', tako bi se otprilike moglo opisati naše jednogodišnje 'putovanje'  ili rad na projektu po nazivom 'Nema medija bez novinara' te namjenski, dokumentarni film 'Pogled iznutra', koji u 45 minuta kroz razgovore sa 21 sugovornikom govori o položaju novinara u domaćoj medijskoj industriji. Nije bilo teško, nije se ni isplatilo, ali je vrijedilo.  Međutim, pokazalo se da na duge staze nema medija bez novinara, ma koliko nas pokušavali uvjeriti da se novine, radio, televizija i portali, tzv. medijski sadržaj, mogu raditi gotovo i bez novinara. U praksi  je to onda samo još jedan medijski projekt, neprepoznatljiv ili sličan drugom kao jaje-jajetu, koji nije tu radi čitatelja ili slušatelja, već radi neke 'dodane koristi' ili višeg interesa.''

Petković  dodaje da novinarstvo, zbog takvog pristupa medijima koji smatra da su oni roba kao i svaka  druga roba na tržištu,  polako gubi "tlo pod nogama" i postoje, nažalost, sve manje respektabilno.  

"To pokazuje i drastičan pad  naklada, kao i slušanosti i gledanosti pojedinih medija, koja se u Hrvatskoj mjeri u dvocifrenim iznosima.  U bitci sa ljudskim resursima u medijima, novinari su postali medijski djelatnici. Kad se podvuče crta, promatra se je li neki medijski projekt, a puno ih nastaje i nestaje bez prave tržišne utakmice, isplativ i na koje staze. Tako novinari najčešće predstavljaju samo trošak, koji ne donosi dovoljno 'klikova' u današnjim medijima. Naime, sve je postalo nekako važnije i poželjnije zanimanje u medijima i oko njih, osim samih novinara. To je lice medija, a naličje je snižavanje plaća, brojni otkazi, gašenje pojedinih izdanja ili njihova transformacija i prilagodba za nove medijske platforme, pritisak oglašivača i trivijalizacija  sadržaja, za svakoga  po nešto", navodi Petković napominjući kako filmom žele  potaknuti  nužne promjene, jer kad gotovo svatko za sebe tko nešto bilo gdje objavi može reći da je novinar, manje ili više uspješan, čitan ili klikan, dolazi do zagušenja u medijskom prostoru. 

 "Naš je cilj bio da provedemo jednogodišnji projekt  koji će putem trajnog zapisa na filmu dokumentirati novinarsku stvarnosti u medijima danas i ovdje, koju nismo uljepšavali, ali ni poružnjivali. Prije svega zbog nas samih, ali i ljudi koji nam još uvijek vjeruju, u čije domove ulazimo svaki dan, onih koji nas, još uvijek, čitaju, slušaju i gledaju", zaključuje Petković.  

Ovaj dokumentarni film zasigurno nikoga neće ostaviti ravnodušnim, a osobito ne one o kojima govori, same novinare i radnike u medijskoj industriji.  Film je potpomognut financijskim sredstvima Društva za zaštitu novinarskih autorskih prava  (DZNAP-a).

Autor: HND

Dokumentarni film „Pogled iznutra“ koji istražuje probleme s kojima se suočavaju ljudi koji proizvode medijske sadržaje - novinari, ali i drugi kreativci, autora režisera Slavena Petrića i scenariste Marinka Petrovića premijerno je prikazan u srijedu u Hrvatskom novinarskom društvu. 

Film u duhu vremena progovara o univerzalnoj temi slobode medija te o odnosu politike prema kreativnim industrijama i novinarima.  Isto tako govori i o tome što je predstavljala novinarska struka nekad i što ona predstavlja danas te kako je percipira naše društvo.

Autori u filmu progovaraju i o tome zašto je sloboda medija ključna za opstanak suvremenog demokratskog društva, gdje se nalazi Hrvatska na karti medijskih sloboda i prava te koja su moguća rješenja.

Scenarist Marinko Petković  o tome zašto su napravili dokumentarac o novinarima kaže: "Nije važan poštar nego pismo koje 'donese', tako bi se otprilike moglo opisati naše jednogodišnje 'putovanje'  ili rad na projektu po nazivom 'Nema medija bez novinara' te namjenski, dokumentarni film 'Pogled iznutra', koji u 45 minuta kroz razgovore sa 21 sugovornikom govori o položaju novinara u domaćoj medijskoj industriji. Nije bilo teško, nije se ni isplatilo, ali je vrijedilo.  Međutim, pokazalo se da na duge staze nema medija bez novinara, ma koliko nas pokušavali uvjeriti da se novine, radio, televizija i portali, tzv. medijski sadržaj, mogu raditi gotovo i bez novinara. U praksi  je to onda samo još jedan medijski projekt, neprepoznatljiv ili sličan drugom kao jaje-jajetu, koji nije tu radi čitatelja ili slušatelja, već radi neke 'dodane koristi' ili višeg interesa.''

Petković  dodaje da novinarstvo, zbog takvog pristupa medijima koji smatra da su oni roba kao i svaka  druga roba na tržištu,  polako gubi "tlo pod nogama" i postoje, nažalost, sve manje respektabilno.  

"To pokazuje i drastičan pad  naklada, kao i slušanosti i gledanosti pojedinih medija, koja se u Hrvatskoj mjeri u dvocifrenim iznosima.  U bitci sa ljudskim resursima u medijima, novinari su postali medijski djelatnici. Kad se podvuče crta, promatra se je li neki medijski projekt, a puno ih nastaje i nestaje bez prave tržišne utakmice, isplativ i na koje staze. Tako novinari najčešće predstavljaju samo trošak, koji ne donosi dovoljno 'klikova' u današnjim medijima. Naime, sve je postalo nekako važnije i poželjnije zanimanje u medijima i oko njih, osim samih novinara. To je lice medija, a naličje je snižavanje plaća, brojni otkazi, gašenje pojedinih izdanja ili njihova transformacija i prilagodba za nove medijske platforme, pritisak oglašivača i trivijalizacija  sadržaja, za svakoga  po nešto", navodi Petković napominjući kako filmom žele  potaknuti  nužne promjene, jer kad gotovo svatko za sebe tko nešto bilo gdje objavi može reći da je novinar, manje ili više uspješan, čitan ili klikan, dolazi do zagušenja u medijskom prostoru. 

 "Naš je cilj bio da provedemo jednogodišnji projekt  koji će putem trajnog zapisa na filmu dokumentirati novinarsku stvarnosti u medijima danas i ovdje, koju nismo uljepšavali, ali ni poružnjivali. Prije svega zbog nas samih, ali i ljudi koji nam još uvijek vjeruju, u čije domove ulazimo svaki dan, onih koji nas, još uvijek, čitaju, slušaju i gledaju", zaključuje Petković.  

Ovaj dokumentarni film zasigurno nikoga neće ostaviti ravnodušnim, a osobito ne one o kojima govori, same novinare i radnike u medijskoj industriji.  Film je potpomognut financijskim sredstvima Društva za zaštitu novinarskih autorskih prava  (DZNAP-a).

Autor: HND