Iz medija

Novinari iz inata uplovljavaju u poduzetničke vode

13.03.2017.
Link na članak

U svijetu je novinara poduzetnika sve više, u Hrvatskoj su oni rijetkost. Novinari svjetskih redakcija sve češće odlučuju osnovati vlastite medijske kompanije ohrabreni sličnim uspješnim primjerima. Dojam je da hrvatske na takav potez tjera prkos.

Liderov glavni urednik i jedan od dvojice vlasnika izdavačke kuće Lider media Miodrag Šajatović u tridesetak godina rada profilirao se u vodećega hrvatskog poslovnog novinara. Godine 1989. osmislio je i pokrenuo prilog Večernjeg lista Poslovni svijet, tada jedini prilog za poslovnu i razvojnu politiku poduzeća. Godine 2002. pokrenuo je pak Poslovni tjednik u sustavu izdavačke kuće EPH. No kada su u EPH-u odlučili taj tjednik transformirati u dnevnik, kod najpoznatijeg brka hrvatskog novinarstva javio se inat, pa je i on odlučio okušati se u poslovnom svijetu, čije je mehanizme dobro upoznao, pomno prativši poslovne modele u svojoj bogatoj novinarskoj karijeri.

– Poslovni tjednik Lider projekt je iz inata. Jedni se odluče baviti poduzetništvom jer su financijski primorani, drugi jer žele dodatno zaraditi. Ja sam krenuo iz prkosa nakon odluke bivšeg poslodavca da od Poslovnog tjednika učini dnevne novine. Zajedno s kolegom iz EPH-a Željkom Vukelićem, ja u 47. godini, on u 52., dajem otkaz te na ’radost naših obitelji’ odlučujemo ostvariti vlastiti projekt, poslovni tjednik Lider – kazuje Šajatović.

Presudno partnerstvo

Osim inata, druga zvijezda vodilja bila mu je težnja da piše u novinama kakve bi i sam želio čitati. U početku im se konkurencija izrugivala. Nekih od njih više nema, a Lider je i u 12. godini najutjecajniji poslovni časopis u zemlji.

– Plan je bio da u prvih šest mjeseci pokušamo naći investitora. Rekli smo si, ako to ne uspijemo, poklopit ćemo se ušima i ponovno postati najamni radnici u tuđoj izdavačkoj kući i tako dočekati mirovinu. Vjerujem da se bez milijun eura početnog kapitala ne može baviti ozbiljnim izdavačkim poslom, a za to su potrebni investitori. Mnogi čine veliku pogrešku jer skupe novac samo za prva tri mjeseca te ne razmišljaju o budućnosti – dodaje glavni i odgovorni Liderov urednik.

Šajatović napominje i da je presudno bilo to što je u biznis ušao s poslovnim partnerom. Dok se on bavi novinarskim i uređivačkim poslom, Vukelić, također jednom novinar, zadužen je za financije.

No nije samo podjela posla ključna za uspješan odnos poslovnih partnera.

– Bilo je dana kada sam htio odustati od svega. Bilo je i trenutaka kad je isto to htio učiniti Željko. Jedan drugomu to nismo dopustili. Ovo nisu vremena kada usamljeni jahač može uspjeti u izdavačkom biznisu – poručuje.

Uz osiguravanje investicija i dobroga poslovnog partnera, Šajatović napominje još dva važna elementa koje bi uspješna izdavačka kuća novog doba trebala imati. Osim tiska, izdavačka kuća treba producirati dodatne sadržaje te točno pogoditi nišu koja postaje svojevrsna robna marka tvrtke.

– Da malo karikiram; ako u Sjedinjenim Američkim Državama pokrenete časopis za lovce na leptire, imat ćete 50.000 pretplatnika. Hrvatska je malo tržište i nužni su neki kompromisi. No za svake novine mora se uvijek znati za što su i protiv čega. Lider je tako apsolutno za izvoz, no protiv pojednostavnjenja koja nude tvrdokorni zagovornici neoliberalizma. Dvije su nam glavne zadaće: biti odvjetnici biznisa prema državi te biti koristan poslovnim ljudima u svakodnevnom poslovnom životu – objašnjava.

Rock'n'Roll ekipa

Osim izdavaštva, Lider uspješno plovi zahvaljujući i brojnim konferencijama te klubovima koji okupljaju uvažene ličnosti iz hrvatskoga poslovnog svijeta.

– Dok ne prođeš najgore u poslovnom svijetu, dok jednom ne osjetiš kako je na dnu, nisi pravi igrač u poduzetničkom svijetu – poručuje Šajatović nadobudnim poduzetnicima.

Nebojša Taraba zajedno s partnerom Miodragom Silom vlasnik je producentske kuće Drugi plan. Posljednja im je uspješnica televizijska serija ’Novine’, koja je pobrala hvalospjeve kritike, a prava za distribuciju kupio je utjecajni izraelski Keshet.

Drugi plan producirao je i dva najbolja realityja snimljena na ovim prostorima: 'Policijsku patrolu' i ’Dvornikove’,a zaslužni su i za kriminalističku seriju ’Mamutica’, mockumentary ’Instruktor’, dramsku seriju ’Loza’, gastronomski show ’Kod Ane’, putopisni gastronomski dokumentarni film na HTV-u ’Seoska gozba’ te dokumentarni serijal ’Najduži dan’, dok su u drugoj sezoni serije ’Počivali u miru' Taraba i Sila bili izvršni producenti. No Nebojša Taraba je prije svega novinar i urednik koji je u producentske vode uplovio 2004., nakon respektabilne karijeru u tiskanim medijima, radeći u Globusu i Feral Tribuneu. Novinarstvom se bavio i Sila, koji je sredinom 90-ih radio kao novinar zagrebačkog dopisništva Glasa Slavonije, a poznat je kao i jedan od pokretača i urednika web-portala Iskon.hr, Klik.hr i T portal.

– U ovoj producentskoj kući stvari funkcioniraju kao da smo rock'n'roll ekipa i volimo da je tako. Vjerujem da industrija zabave mora biti zabavna. Nama je to važno, taj osjećaj da su svi koji sudjeluju zadovoljni i uključeni, da se normalno ophode jedni prema drugima. Imamo velikih problema s autorima koji misle da su iznad proizvoda. Vjerujemo u tu kemiju. I tek kad se ona dogodi, donosimo odluku – objašnjava proizvodne mehanizme Taraba.

Bolji od tebe

Mnogo je sličnosti u funkcioniranju dvojice glavnih likova iz Lidera i Drugog plana. Baš poput Šajatovića i Vukelića, Taraba i Sila ljudi su iz novinarstva koji se sada bave poduzetništvom. Jednako tako, jedan je zadužen za networking i stvaranje sadržaja, a drugi, u ovom slučaju Sila, bavi se financijama.

– Tvrtka je nekoliko puta bila u ozbiljnim problemima. Unatoč savjetu da pokrenemo stečaj i otvorimo novu tvrtku, odlučili smo ići težim putem i platiti preuzete obveze. Uskoro ćemo ih potpuno ispuniti – otkriva Taraba.

Na pitanje kakvog partnera treba naći jednostavno odgovara – boljeg od sebe.

– Uvijek je korisno biti okružen ljudima koji su barem u nekim stvarima bolji, pametniji i sposobniji od tebe, pa to onda prepustiš svom partneru. Tako Miodrag i ja postupamo. Imamo visoku razinu povjerenja, družimo se i privatno, kumovi smo – kazao je producent.

Premda priznaju da su se katkad i naljutili jedan na drugoga, što je, kako u šali kažu, više posljedica dugogodišnjeg prijateljstva nego poslovnih odluka, producenti svjedoče kako tijekom poslovnog odnosa koji traje gotovo 14 godina nikad nisu radili u odvojenim uredima niti su se osjećali poput nečijih šefova.

Inovativno pješaštvo

U svijetu je novinara poduzetnika sve više, u Hrvatskoj su oni rijetkost. Novinari svjetskih redakcija sve češće napuštaju tradicionalne novine i odlučuju riskirati te osnovati vlastite medijske kompanije. Jeremy Caplan direktor je Tow-Knighta. Riječ je o edukacijskom centru iz New Yorka koji bi trebao ponuditi odgovore na pitanja koja muče pojedince iz medija koji odlaze u poduzetnički svijet. Caplan vjeruje da je ključ uspjeha u inovacijama, tj. da će uspjeti oni koji dođu do novih kreativnih i korisnih proizvoda i usluga koji zadovoljavaju potrebe tržišta. Nadalje, Caplan ističe da bi poduzetnik izdavač trebao pronaći inovativan način na koji će reklamirati svoj proizvod, da što brže dopre do nove publike i tako raste u interakciji s aktivnom zajednicom. Također, Caplan ističe važnost onoga o čemu je govorio i Šajatović; dodatnim inovativnim proizvodima i uslugama koje dolaze uz primarni proizvod. No najbolji novi proizvodi i inovacije toliko potrebni za uspjeh izdavačkih kuća često ne dolaze od urednika ili vlasnika izdavačke kuće, vjeruje Caplan, već od pješaštva.

– Oni koji vrijeme provode na terenu u stalnom su kontaktu s izvorima i prate svijet inovacija te su u neposrednom kontaktu s čitateljima. Nerijetko prvi uoče što tržište želi i kako im to dati. Svaki dobar vlasnik i glavni urednik poslušat će i uvažiti mišljenja i prijedloge članova svoje redakcije – objašnjava Caplan.

Nužna sprega

Vlasnici često govore o inovacijama i potrebi da se inovira što prije. No ključno je da znaju o čemu govore, oni sami trebaju sudjelovati u tim procesima, vjeruje Australac Peter Fray koji stoji iza Clevera, softverskog alata B2B koji čitatelju preporučuje članke autora prema njegovim preferencijama. Nekoć je bio izdavač i glavni urednik The Sydney Morning Heralda.

– Vjerujem da budućnost medija ovisi o poduzetnicima, samim izdavačima. Najbolja lekcija koju zaposlenici u medijima mogu naučiti od poduzetnika jest da je tržište u ovom trenutku uistinu dinamično i otvoreno za nove ideje i usluge te da je potrebno riskirati. Ljudi iz poslovnog svijeta imaju vještine i iskustva kako opstati na tržištu, ali i kako se psihološki pripremiti za kompetitivnost u volatilnom svijetu kompetitivnog tržišta te ga trebaju podijeliti s novinarima – vjeruje Fray i dodaje da je sprega tehnologije i izdavaštva postala apsolutna nužnost.

Kompromisi su tema koju je nemoguće izbjeći kada se govori o novinarima i poduzetništvu. No jesu li profit i objektivno izvještavanje nužni u sukobu? Madly Schenin-King, osnivačica web-platforme Veille Tourisme Antilles, koja izvještava o vijestima iz turizma i ekonomije, a namijenjena je ponajprije stanovništvu francuskih Kariba, vjeruje da novac zapravo pomaže kvaliteti izvještavanja.

– Većina novinara boji se da će zbog velikih investicija i ulaska velikog profita u medijski svijet izgubiti svoju dušu, da će njihova profesija izgubiti smisao. No vjerujem da se događa upravo suprotno. Financijska sigurnost omogućava radnicima veće plaće, lakši pristup traženim podacima, napredniju tehnologiju, pa na kraju i veću slobodu medijske kuće – zaključuje Schenin-King.

Autor: Luka Fišić