Iz medija

Mrzilačka TV

27.06.2016.
Link na članak

HDZ-ova Vinkovačka televizija svakog dana emitira huškačku emisiju ‘Politika i istina’ punu govora mržnje prema Srbima i političkim suparnicima HDZ-a. ‘Pusićku otjerati u svemir’, ‘Pupovcu metak u glavu’ - čuje se na televiziji kojoj Vijeće za elektroničke medije nikada nije izreklo sankcije, dapače, izdašno je financira.

Svaki dan u trajanju od sat i 15 minuta Vinkovačka televizija uživo emitira kontakt emisiju ‘Politika i istina’, koja po količini netrpeljivosti, vrijeđanja i govora mržnje prema javnim ličnostima i manjinama daleko nadmašuje ‘Markov trg’ Marka Juriča i ‘Bujicu’ Velimira Bujaneca. Signal Vinkovačke televizije, koja je pokrenuta 1994. godine, a u vlasništvu je HDZ-ovih tijela lokalne i regionalne samouprave, dopire do 500 tisuća ljudi, pri čemu se njene emisije pune mržnje šire preko mreža Max TV, Opti TV i B.net na područje cijele Hrvatske. U ‘Politiku i istinu’ javljaju se gledatelji od Vukovara do Dubrovnika, koji se kroz emisiju već poznaju i međusobno dopunjuju huškačkim govorom u krajnje navijačkoj atmosferi, nadmećući se tko će iznijeti veće uvrede i napade u eter, od čega su pošteđeni jedino HDZ Tomislava Karamarka, predsjednica Kolinda Grabar Kitarović i omiljeni ministar Zlatko Hasanbegović po kojem se mjeri hrvatstvo.

Svi ostali, počevši od Milorada Pupovca i srpske zajednice općenito, doZorana Milanovića, Bože Petrova i drugih političkih protivnika HDZ-a, mogu biti ‘počašćeni’ teškim i neugodnim riječima. Primjerice, Zorana Milanovića gledatelji emisije nazivaju ‘četnikom’, pa možemo čuti kako bi, da nije pobijedio na stranačkim izborima, mogao zamijeniti mitropolitaPorfirija jer bolje od njega pjeva četničke pjesme. Od gledatelja čujemo za njega da porijeklo vuče od pradjeda ili šukundjeda koji je bio pravoslavni pop. Za bivšeg SDP-ovog ministra Branka Grčića u emisiji se govori da je bio ‘učesnik četničkih postrojbi’, za Milanku Opačić da je bila ‘Raškovićevatajnica’, za ‘ljepotana Nenada Stazića’ da bi, da mu je dati nož, ‘klao po sabornici’. Jedan gledatelj izjavljuje da se ‘Pusićku mora istjerati iz Sabora, otjerati u svemir’, a drugi da je Filozofski fakultet u Zagrebu ‘komunističko leglo koje truje našu djecu godinama’. Od početka sukoba u Vladi napade se i Most, kao ‘najveće zlo ove vlasti, mućak koji se sada razbio i smrdi’, dok je Božo Petrov ‘kukavičje jaje’.

Voditelji emisije, uvijek ozbiljni Krešimir Kartelo i uvijek nasmijanaTatjana Marić, potenciraju tu negativnu atmosferu i daju ton ‘raspravi’ uvodnim izlaganjem izabrane teme i referendumskog pitanja, dolijevajući s vremena na vrijeme ulje na vatru poticanjem ionako raspaljenih gledatelja, kojima, umjesto da ih prekinu, zahvaljuju na ‘glasno i jasno iznijetom mišljenju’. U emisiji u kojoj, po riječima voditelja Kartela, ako ste demokrat ne možete biti antifašist, pozdrav ‘Smrt fašizmu’ smatra se govorom mržnje, dok je uzvik ‘Za dom spremni’ sasvim normalan dio konverzacije i gledatelji vrlo često njime pozdravljaju nakon što saspu u eter svoje mrzilačke komentare. Tek rijetko, u iznimnim slučajevima, voditelji opomenu gledatelje da ‘eter nije birtija’, ali uz istovremeno naglašavanje da svakako imaju razumijevanja za izljeve takvih mišljena.

Milorad Pupovac je jedna od najčešćih meta divljačkog gora mržnje u ‘Politici i istini’. ‘Pupovac je jedno nečovječansko smeće od čovjeka… To je tako sramotno stvorenje koje jede kruh Hrvatskog sabora… Njega treba eliminirati, izolirati, izbaciti’, kazao je jedan gledatelj u emisiji od 10. ožujka ove godine. ‘Kako se riješiti Pupovca?’ nadovezala se gledateljka: ‘Najjednostavniji način. Ne samo njega, nego svih takvih koji su ugroženi. Lijepo. Deportirati ga u Srbiju ili van… Moramo sada srezati glave, očistiti svu gamad i sve što ne valja, to smo trebali napraviti devedesetprve’. Na rezanje glava voditelj emisije reagirao je mlakim upozorenjem da to nije primjerena terminologija, ali koju minutu kasnije, kad je atmosfera već bila dovoljno podgrijana, pustio je u eter novog gledatelja koji je eksplicitno kazao: ‘Za Pupovca je jedini lijek metak u glavu!’

Tek to je vrsta izjave nakon koje voditelj upozorava gledatelje da Vinkovačka televizija može zbog takve ‘nesmotrenosti’ zaraditi prijave i prekid emitiranja, no nikakvih sankcija regulatornih tijela nije bilo i govor mržnje u njegovoj se emisiji i dalje neometano upražnjava. Slične uvrede i pozivi na eliminaciju šire se na cijelu srpsku zajednicu: ‘Oni će sada krenuti paliti svoje staje kao što su radili ‘91., da bi provocirali matičnu Srbiju, motivirali su ih da idu na agresiju’; ‘Stranka koju on vodi su okorjeli četnici’. Poziva se na sastavljanje spiskova svih Srba koji su učestvovali u ratu na bilo koji način: ‘Oni su gnjide koje se mogu samo iskorijeniti’.

O količini mržnje koja vlada u eteru Vinkovačke televizije svjedoči i gledateljka koja kaže: ‘Jedna mi pravoslavka kaže da smo mi ustaše, i da jeStepinac njene poklao. Ja sam htjela nju zgaziti’, na što je voditelj samo dodao da je proizvod elementarne nepismenosti ili indoktrinacije reći da je Stepinac klao. U emisiji se tvrdi da u Hrvatskoj nema ‘dobrih Srba’, da Srbi svojom pričom o ugroženosti stvaraju nesnošljivost u Vukovaru, nabraja se koliko ih je bilo u prošloj vladi – 46 posto. Na sve takve zlonamjerne tvrdnje voditeljica Tatjana Marić kaže tek da bi ‘voljela da Milorad Pupovac sluša i da čuje ove poruke naroda’.

Takvim se izjavama prozivanja i etiketiranja ne smije dati javni prostor, upozorava Gordana Vilović, profesorica novinarstva na Fakultetu političkih znanosti.

- Moj prvi susret s Vinkovačkom televizijom bio je prije godinu dana u Vukovaru. Vidjela sam voditelja koji sjedi u studiju dok se javljaju razni ljudi. Šokiralo me je kako ti ljudi redom vrijeđaju i govore iz mržnje, a da voditelj kimanjem glave sve to odobrava, da ni jednom riječju ne pokušava to zaustaviti. On naprosto pušta, a to su tako grozne riječi, takvi ružni izrazi, da nisam mogla vjerovati da to postoji. Bilo je grozno i bila sam iznenađena da nitko ne reagira – kaže Vilović, ističući da postojanje takve emisije na postkonfliktnim područjima čini enormnu štetu.

Ona kaže da u takvim kontakt-emisijama presudnu ulogu ima voditelj, koji ‘mora biti svjestan da neprihvatljiv govor kreće od puno nižih razina i naizgled benignijih stvari i da je granica vrlo tanka od psovanja i vrijeđanja do udarca, nasilja ili metka u čelo’. Dodaje da su takvi mediji ohrabreni od onih koji sebe nazivaju političkim elitama. Dražen Hoffmann iz GONG-a kaže da je u ovakvim slučajevima govora mržnje potrebno inzistirati da se dosljedno provodi zakonodavstvo.

- Zakon o elektroničkim medijima vrlo jasno propisuje kaznene mjere, a isto tako i antidiskriminacijsko zakonodavstvo. Takva vrsta novinarstva zaslužuje osudu regulatornih tijela, u ovom slučaju Vijeća za elektroničke medije, jer pozivi na mržnju i nasilje potpadaju pod kazneno zakonodavstvo. Međutim, Vijeće je vrlo ograničeno i zbog velikog opsega medijske produkcije u Hrvatskoj velik broj slučajeva prođe ispod radara i ostane bez intervencije – kaže Hoffmann.

Kako svoju odgovornost doživljavaju na Vinkovačkoj televiziji vidjeli smo iz odgovora njene direktorice Senke Krišto Sladin na naš upit o emitiranju takvih sadržaja. Kratko nam je odgovorila tek da se u svojem radu uvijek nastoje držati - novinarskih načela. Međutim, iza rada te televizije ne stoje novinarska načela nego HDZ. Vlasnici Vinkovačke televizije su, naime, Grad Vinkovci, kojim od 1997. kao gradonačelnik gazduje HDZ-ov Mladen Karlić, te Vukovarsko-srijemska županija kojoj je već treći mandat na čelu HDZ-ov župan Božo Galić. U vlasničkoj strukturi je i Robert Bosak, vlasnik 2x1 komunikacija, agencije za ispitivanje javnog mnijenja poznate po anketama koje znatno precjenjuju rejting HDZ-a. Vlasnička struktura i ostala imena u nadzornom odboru jasno pokazuju da je Vinkovačka televizija potpuno u rukama HDZ-ovaca, a kroz njen su nadzorni odbor ranije prodefilirali i bivši ministar Petar Čobanković, državni tajnik Zdravko Krmek, predsjednikHGK Luka Burilović, pa i jedan od danas najutjecajnijih HDZ-ovacaTomislav Čuljak.

Tu HDZ-ovu televiziju, koja svakodnevno truje eter mržnjom, financiraju porezni obveznici. Osim netransparentnog financiranja od strane suvlasnika, Grada Vinkovaca i Vukovarsko-srijemske županije, novac joj daje i samo Vijeće za elektroničke medije koje bi, da radi svoj posao, trebalo ovakvim medijima redovno izricati stroge sankcije, kao što je jednom učinilo u slučaju Marka Juriča i Televizije Z1. Iz Vijeća su na naš upit odgovorili da je Vinkovačka televizija temeljem sudjelovanja u dva natječaja dobila iz Fonda za poticanje pluralizma 609 tisuća kuna i još 564 tisuće kuna u 2015. godini te 357 tisuća kuna u ovoj godini, dakle 1,5 milijuna kuna. Pritom je, da stvar bude apsurdnija, ovaj nakladnik koji širi mržnju prema manjinama dobio potporu za programe iz kategorije ‘Nacionalne manjine’, ali i kategorija ‘Pravo građana na javno informiranje’, ‘Poticanje kvalitetnih programa za djecu i mlade’ i ‘Poticanje stvaralaštva na narječjima hrvatskog jezika’.

Iz Vijeća nam je odgovoreno da je od travnja 2014. zaprimljeno pet prijava protiv Vinkovačke televizije od kojih su četiri okončane odlukom da ona nije kršila odredbe zakona, dok se po petoj još vodi postupak.

‘Primjere koje navodite u svom tekstu kao primjere govora mržnje ne možemo komentirati, jer je dobra regulatorna praksa da se komentari ne daju na hipotetskim slučajevima, već samo nakon eventualno provedenog nadzora’, poručili su nam iz Vijeća za elektroničke medije, ne navodeći namjeravaju li provesti nadzor u slučaju emisije ‘Politika i istina’.

Robert Bosak: ‘Prijete nam srpske Novosti’

Dok je direktorica Vinkovačke televizije Senka Krišto Sladin u vrlo kratkom odgovoru na upit Novosti ignorirala sva sporna pitanja, istovremeno je na Facebook profilu agencije 2x1 komunikacije Roberta Bosaka, suvlasnika i člana nadzornog odbora Vinkovačke televizije, u potpunosti prenesen upit koji smo poslali Vinkovačkoj televiziji, uz sljedeći degutantni komentar: ‘Prijetnja srpskih novosti Vinkovackoj tv… Koliko mi to dobivamo novaca zanima pauvloniju arbutinu, zanimljivo 1991 godine sam uhapsio slavka arbutinu cetnika u borovo selu, koincidencija ili slucajnost odlucite sami’. Uz naš upit objavljena je i e-mail adresa novinarke Novosti, a za Bosakovim komentarom na Facebooku uslijedili su mrzilački komentari istog tipa kao i oni koji se mogu čuti u emisiji ‘Politika i istina’.