Kako biste prosječnom građaninu objasnili što su mediji zajednice?
Mediji zajednice su oni mediji koje neki građani rade za građane – neki su profesionalci, neki su studenti, neki su radili kao novinari, a neki se po prvi put susreću s poslom u medijima. Svima su važni zajednički ciljevi: biti uključen u život zajednice i raditi u korist društvene raznolikosti, ne raditi zbog profita, ostati neovisan o političkim strankama i institucijama te omogućiti da mnogi ljudi sudjeluju u medijima i o njima ponešto nauče. U tisućama medija zajednice – radiostanica i TV postaja – u čitavoj Europi čuju se mnogi jezici, vide mnogi stilovi i raspravljaju mnoge teme, a sve to pridonosi raznolikosti medijskog prostora.
Kako biste novinaru objasnili što su mediji zajednice?
Mediji zajednice, bili elektronički ili tiskani, u većoj ili manjoj mjeri imaju neke iste karakteristike: neovisni su o vlastima, komercijalnim ili vjerskim institucijama i političkim strankama, po svojoj prirodi su neprofitni, temelje se na dobrovoljnom sudjelovanju članova civilnog društva u koncipiranju i provedbi programa, na aktivnostima čiji je cilj društveni boljitak, vlasništvo su određene zajednice kojoj pripadaju ili čije interese zastupaju i kojoj su odgovorni, opredijeljeni su za praksu uključenosti i interkulturalnosti. O njima se govori kao o „trećem medijskom sektoru“ jer je jasna razlika između njih i nacionalnih javnih te privatnih komercijalnih medija.
Neprofitne medije mogu imati i vjerske organizacije, udruženja ili političke stranke – no ono što njih razlikuje od medija zajednice je kontrola sadržaja koju kod potonjih provode volonteri. Organizacijska struktura može biti različita u različitim kontekstima, no prvotni je cilj osigurati odgovornost volontera i suradnju koja znatno premašuje javljanja putem strogo reguliranih telefonskog poziva ili pozvanog sugovornika. Medij zajednice funkcionira neovisno o komercijalnim interesima - oglasi uvijek utječu na sadržaj i sredstva suradnje te komercijalni mediji, fokusirajući se na interes sponzora, moraju slijediti tu logiku i favorizirati interes većine. Mediji zajednice nude program i sadržaj koji nije potaknut većinom, već radi u korist drugačijeg i pluralističkog okruženja ili krajolika.
Koja je uloga medija zajednice u medijskom eko-sustavu neke zemlje?
Budući da su ciljevi javnih i komercijalnih medija dobro poznati, funkcioniranje i javna korist od medija zajednice su u središtu zanimanja mnogih suvremenih publikacija. Omogućavanje građanima da razmjenjuju pitanja i da govore u svoje ime potaknulo je društvenu participaciju i koheziju. Ljudi koji proizvode te medije su, učeći kako mediji funkcioniraju, razvili medijsku pismenost i vještine kritičkog sagledavanja, što je posebno važno za prepoznavanje i postupanje s takozvanim lažnim vijestima.
CMFE je osnovan 2004. Kako su se fokus i aktivnosti te organizacije razvijale tijekom godina?
CMFE (The Community Media Forum Europe) je osnovan da bi se u europskim raspravama više čulo o medijima zajednice; članovi Foruma su (nacionalna) udruženja, sudionici medijskih projekata, istraživači i praktičari koji se na mnogo načina bave medijima zajednice. Želimo povećati broj ljudi koji razumiju da mediji zajednice pridonose Europi različitih glasova te da se svatko može oglasiti i pronaći forum na kojem će ga se čuti. S nevladinom organizacijom AMARC Europe, koja se posebno bavi radijem zajednice, uzmogli smo potaknuti izvještaje i bili prisutni na mnogim europskim forumima na kojima lokalne TV i radiostanice ne bi mogle sudjelovati.
Neprestano radimo na osiguranju statusa medija zajednice u svim europskim zemljama, na razvoju zakonodavnih okvira i potpori mnogim inicijativama. Kolegij naših stručnjaka brine o znanju i ekspertizi raznolikih tema kao što su obrazovanje odraslih, pravna pitanja, raznovrsnost jezika, medijska produkcija i recepcija. A broj pitanja i tema i dalje raste.
Koji se model financiranja medija zajednice pokazao najpovoljnijim?
Modele financiranja treba shvatiti u njihovom političkom, društvenom i zakonskom okruženju: mi navijamo za modele koji prepoznaju društvenu i javnu vrijednost medija zajednice i osiguravaju financiranje iz javnih i privatnih izvora. Održivost se često može postići putem različitih izvora, uključujući i potporu dobivenu od državnih ili gradskih vlasti, članarina i sredstava iz raznih projekata. Obrazovni aspekt medija zajednice trebala bi prepoznati (i nagraditi) tijela javne uprave kao i obrazovne institucije; na primjer, osobe koje imaju manju mogućnost pristupa medijima trebale bi biti vrednovane u skladu s njihovim doprinosom inkluzivnijem društvu.
Europska komisija ulaže u medije zajednice financirajući različite programe. Možete li navesti primjer projekta koji je bio dobar (primjer dobre prakse)i/ili projekata koji nisu bili tako uspješni kad govorimo o medijima zajednice u Europskoj uniji?
Kao dodatak financiranju iz nacionalnih i lokalnih izvora, koje sam već napomenula, inicijative medija zajednice potpomažu i institucije EU te Vijeće Europe, najčešće tako da financiraju europske projekte (primjeri uključuju projekt Erasmus+, Europski socijalni fond i mnoge druge). Sudjelujući u tim projektima, partneri iz raznih europskih zemalja se slažu oko zajedničkog cilja: privući građane Europe da sudjeluju u medijskoj produkciji, omogućiti učenje marginaliziranim grupama, raditi u korist raznolikosti novinarstva i medijskog krajolika.
CMFE je sudjelovao u projektu koji je potaknulo Vijeće Europe – zvao se MEDIANE. Pozivao je medijske profesionalce Europe da međusobno razmjenjuju tekstove koji uključuju različitosti i nediskriminiranje i da takvom praksom obogate i svoje medije. U razmjenu su bili uključeni i mediji zajednice te su joj pridonijeli u vidu znanja i iskustva na planu inkluzivnosti i raznolike medijske produkcije. Na temelju rezultata projekta MEDIANE i odgovora sudionika napravljen je Media Index on Diversity Inclusiveness (MEDIANE BOX), alat kojim se podržava inkluzivnost i koji je dostupan svima, medijskim izdavačima i profesionalcima, i koji će im pomoći da povećaju raznolikost u svom svakodnevnom poslu u medijima. Takvi projekti čine vidljivijim važan posao medija zajednice koji se svakodnevno odvija u čitavoj Europi i jačaju veze među medijskim entuzijastima. A ta funkcija približavanja dijelova Europe – nešto je što nam hitno treba u današnjoj političkoj klimi.
Kako demokratske sredine potiču vrstu kulture u kojoj cvatu mediji zajednice?
Mnoge europske zemlje prepoznaju važnost pluraliteta mišljenja i medijskog pluralizma, koji su vrlo važni kad se govori o dobrom okviru za medije zajednice. Aktivno potičući građane da iskazuju svoje mišljenje u medijima zajednice može pomoći državi kod pregovora o društveno važnim temama. Neovisnost medija i razuman zakonski okvir, i za zaposlenike medija zajednice i za njihove izvore, približava ljude i potiče razvoj mišljenja.
Imate li savjet ili poruku za kraj?
Kad razmišljamo o medijima zajednice, brinu nas, naravno, zakonska pitanja, tehnički detalji i razvoj dobrih praksi – ali ako ima nešto što treba imati na umu, to su mnoge priče suradnika koji slušanje i gledanje TV i radija zajednice čine tako korisnim. Njihov su entuzijazam i energija zarazni; mnogi su nam govorili o tome kako su i druge privoljeli da im se pridruže. Dakle, potražite najbliži medij zajednice, upoznajte se s raznim ljudima koji svoje vrijeme troše na to da se zbliže s drugima, sudjelujte u raspravama ili pridonesite svojim odabirom muzike. Postanite dio toga bilo u svojoj zemlji ili, ako tu mediji zajednice još nisu poznati, posjetite susjede i poradite na tome da se i kod vaše kuće ti mediji prepoznaju.
Podsjećamo i na rezoluciju Europskog parlamenta o medijima zajednice iz 2008. godine te na Deklaraciju Vijeća Europe o ulozi medija zajednice u promicanju društvene kohezije i interkulturalnog dijaloga, usvojenu 2009. – temeljne dokumente koji su oblikovali razumijevanje medija zajednice na europskoj razini.
Autorica: Monika Valečić