Aktualno > Vijesti

Crowdfunding medijskih projekata

09.05.2017.

Što je grupno financiranje ili crowdfunding, kako provesti uspješnu crowdfunding kampanju za medijski projekt, koje platforme su pogodne za medijske projekte i kako koristiti alate za promociju, neka su od pitanja na koja smo potražili odgovore od domaćih i stranih stručnjaka za crowdfunding kampanje.

Crowdfunding ili grupno financiranje je proces uvjeravanja veće grupe ljudi da pridonesu male svote novca nekom projektu ili redefinirani postupak sakupljanja novca (fundraising).  

Prema podacima portala crowdfunding.hr, prošle godine pokrenuto je 49 domaćih crowdfunding kampanja (uglavnom na Indiegogo platformi) od kojih je tek 12 prikupilo traženi iznos. Kakve su šanse za medijske projekte, pitali smo Selenu Petrović iz kampanje za Vitastiq, koja je, s 200.000 dolara i skoro 2000 podržavatelja, proglašena najboljom u prošloj godini.

"To ovisi o samoj kampanji. Projekti za koje se može očekivati da će imati širu ili vrlo posvećenu publiku svakako imaju bolje izglede. Treba istovremeno imati u vidu i opći profil IGG zajednice (early-adopters) bilo da se radilo o ljudima koji žele prvi imati neki inovativni proizvod (što je za Vitastiq bio važan podatak) ili koji žele direktno podržati nešto do čega im je posebno stalo", kaže Petrović. 

Većih izgleda za uspjeh medijskih projekata možda ima na specijaliziranim crowdfunding platformama za medijske projekte, poput PressStarta. Jaroslav Valuch, voditelj platforme, pojašnjava koje su prednosti PressStarta. "Postoje brojna ograničenja za medijske projekte na uobičajenim platformama kao što su Kickstarter ili Indiegogo. Na primjer, mnogi novinari nemaju vještine za izradu dobre kampanje niti mrežu podržavatelja ili potencijalnih donatora. Za razliku od drugih platformi, Press Start nudi kompletnu uslugu – od kreiranja profila i vizualnog identiteta, do dohvaćanja ciljane publike diljem svijeta", pojašnjava Valuch.

Valuch navodi da su sve kampanje, od pokretanja platforme u ljeto 2016. do sada, bile 100% uspješne. "Jedna od najuspješnijih bila je kampanja novinarke Chantal Flores iz Meksika, koja je prikupila sav novac u samo dva tjedna, te novinarke Wendy Funes iz Hondurasa, koja je već završila s projektom i ostvarila značajne rezultate". Kampanja je u oba slučaja bila uspješna jer su novinarke imale jak brend i već izgrađenu publiku, što Valuch smatra najvažnijim za uspješnu crowdfunding kampanju. "Pokazalo se da je najvažnije izgraditi jak osobni brend. Uvijek savjetujemo novinarima da budu aktivni na društvenim mrežama i pokušaju prikupiti što više sljedbenika. Naše statistike kažu da su donatori projekta uglavnom fanovi ili followeri novinara na društvenim mrežama".

Selena Petrović kaže da dobro osmišljena kampanja od strane novinara pojedinca može biti uspješna, ali smatra da projekt dodatno dobiva na težini kada iza njega stoji medij ili više medija. Također, kaže da je bolje u kampanju ući s jednim ciljanim projektom nego više manjih jer zahtijeva manje ulaganja i manje kapaciteta svake vrste od nekoliko manjih, a i ima veći efekt.

Jaroslav Valuch preporučuje novinarima da dogovore nekoliko sigurnih donatora prije nego što kampanja počne. "To je važno zbog psihološkog faktora -  drugi donatori će prije dati novac ako vide da je kampanja krenula uspješno. Isto tako, donatori će oklijevati ako vide da kampanja kreće od nule".

'Pokus' Forum.tm-a

U studenom 2016. neprofitni portal Forum.tm, pritisnut financijskim nedaćama, pokrenuo je crowdfunding kampanju 'Neka vide da nas ima' na platformi Indiegogo. Kampanja je bila vrlo uspješna –već drugi dan kampanje Forum.tm je prikupio ciljani iznos od 5 tisuća dolara. Urednik portala Goran Borković kaže kako su u kampanju ušli bez puno pripreme.

"Mogao bih "pametovati" o tome kako smo dugo razmišljali o projektu, dubinski ga razmotrili pa osmislili u suradnji s najboljim "crowfdfunderima" u zemlji i inozemstvu. Istina je, međutim, bitno drugačija. Premda će svi koje se ozbiljnije bave tim "grupnim financiranjem", kao posebnim oblikom investiranja i doniranja, reći da je za temeljitu pripremu projekta nužno najmanje dva mjeseca, nama je od ideje do realizacije protekao jedva jedan. Ne zato što smo osobito mudri, nego zato što nismo imali vremena. Željeli smo cijelu kampanju završiti prije božićnih blagdana kad ljudi imaju pametnijeg posla nego se baviti "tamo nekim portalom" koji ih, usto, traži novac, a u ovakvoj ekonomskoj situaciji, tražiti nekoga pare, gore je nego ga opsovati", priča Borković.

Razloge za uspjeh nalazi u dobrom tajmingu i činjenici da su bili prvi nacionalni medij koji se na takav način ponudio čitateljima. "Tajming je, naučili smo, vrlo bitan za crowdfunding kampanje. Prethodni ministar kulture Zlatko Hasanbegović neprofitnim medijima je odradio najveći dio marketinga, pa smo samo uzjahali na njegov val. Pretvorio nas je u simbole borbe protiv "nove paradigme" koju je forsirao zajedno sa svojim premijerom Tomislavom Karamarkom. Prvi Hasanbegovićev potez nakon što je sjeo u fotelju, sjetite se, bilo je gašenje povjerenstva za financiranje neprofitnih medija. Izravno nam je poručio da razmislimo o "alternativnim načinima financiranja", a u ovoj državi – još uvijek – ima dovoljan broj ljudi koji su odmah prepoznali da se radi o najobičnijem političkom iživljavanju".

Dugoročno financiranje kroz crowdfunding

Prikupljena sredstva nipošto nisu bila dovoljna da se osigura opstanak Foruma, niti je to bila namjera, kaže Borković. "U nekom paralelnom svemiru možda bi umjesto 5000 dolara, koliko smo mi odredili kao traženi iznos, zatražili 50.000 dolara, što bi značilo da ćemo biti plaćeni, ne puno, ali ipak plaćeni za svoj rad kroz cijelu godinu. Tražili smo 5000 dijelom i zbog zebnje hoće li nas čitatelji prepoznati, jer jedno je „lajkati“ na društvenim mrežama, a sasvim drugo uplatiti novac. Evo vam primjer Ivana Vilibora Sinčića koji je, pripremajući se za predsjedničke izbore, tražio 2000 dolara donacija preko crowdfundinga. Uspio je skupiti jedva tisuću, da bi tek koji mjesec potom dobio gotovo 300.000 glasova birača".

Ipak, konačni saldo bio je za Forumovce iznenađujuće povoljan: prikupljeno je 9045 dolara, od čega je 8385 dolara sjelo na račun, dok je ostatak otišao za razne naknade. Kampanju je pratilo više od 50.000 ljudi, od kojih je 350 financijski i podržalo, i to iz čak 21 države. Nakon Hrvatske, druga država na listi po iznosu uplata bio je SAD, a jedna je stigla čak iz Brazila.

"Prije nego što se upustite u kampanju na određenoj platformi, poželjno je detaljno proučiti sve uvjete korištenja platforme koju ste odabrali", upozorava Selena Petrović. Što se tiče dugoročnog financiranja, kaže kako je važno stvari postaviti od početka kako treba, sukladno tipu proizvoda kojeg želite financirati putem kampanje. "U slučaju Vitastiqa, jer jedino možemo govoriti iz vlastitog iskustva, nakon ostvarenja inicijalnog cilja, određivanja stretch goala i završetka kampanje, uslijedilo je slanje uređaja backerima i nakon toga je kampanja ušla u InDemand feature, što znači da proizvod nije više u fazi razvoja, da se isporučuje i da ga backeri mogu nastaviti naručivati", pojašnjava Petrović.

Ad hoc kampanja koju je proveo Forum.tm bila je samo svojevrsni „mostni“ kredit da uz oskudne honorare preživi od studenoga do travnja, kaže Goran Borković. "Neprofitni mediji bez institucionalnog financiranja kojem, sada je potpuno jasno, nikako nije sklona ni Hasanbegovićeva nasljednica Nina Obuljen Koržinek, nemaju puno šanse da prežive. Njihov opstanak izravno je vezan uz volonterski rad kao dopunsku aktivnost nakon što se pokuša pronaći i odraditi dovoljno posla da se preživi mjesec", zaključuje Borković.

"Ideja crowdfundinga u Hrvatskoj još je u povojima. Lani je kampanje podržalo tek nešto više od 6000 građana, a samo je 12 uspjelo dobiti traženi iznos. Već u Sloveniji te su brojke dvostruko više", podsjeća Borković. "Bismo li opet pokušali? Vjerojatno ne na isti način. Neke ideje motaju nam se po glavi, ali daleko su od realizacije".

Više o preporukama za pokretanje uspješne crowdfunding kampanje, platformama i besplatnim alatima za kreiranje kampanje možete pronaći ovdje.

Autorica: Ema Tarabochia

Što je grupno financiranje ili crowdfunding, kako provesti uspješnu crowdfunding kampanju za medijski projekt, koje platforme su pogodne za medijske projekte i kako koristiti alate za promociju, neka su od pitanja na koja smo potražili odgovore od domaćih i stranih stručnjaka za crowdfunding kampanje.

Crowdfunding ili grupno financiranje je proces uvjeravanja veće grupe ljudi da pridonesu male svote novca nekom projektu ili redefinirani postupak sakupljanja novca (fundraising).  

Prema podacima portala crowdfunding.hr, prošle godine pokrenuto je 49 domaćih crowdfunding kampanja (uglavnom na Indiegogo platformi) od kojih je tek 12 prikupilo traženi iznos. Kakve su šanse za medijske projekte, pitali smo Selenu Petrović iz kampanje za Vitastiq, koja je, s 200.000 dolara i skoro 2000 podržavatelja, proglašena najboljom u prošloj godini.

"To ovisi o samoj kampanji. Projekti za koje se može očekivati da će imati širu ili vrlo posvećenu publiku svakako imaju bolje izglede. Treba istovremeno imati u vidu i opći profil IGG zajednice (early-adopters) bilo da se radilo o ljudima koji žele prvi imati neki inovativni proizvod (što je za Vitastiq bio važan podatak) ili koji žele direktno podržati nešto do čega im je posebno stalo", kaže Petrović. 

Većih izgleda za uspjeh medijskih projekata možda ima na specijaliziranim crowdfunding platformama za medijske projekte, poput PressStarta. Jaroslav Valuch, voditelj platforme, pojašnjava koje su prednosti PressStarta. "Postoje brojna ograničenja za medijske projekte na uobičajenim platformama kao što su Kickstarter ili Indiegogo. Na primjer, mnogi novinari nemaju vještine za izradu dobre kampanje niti mrežu podržavatelja ili potencijalnih donatora. Za razliku od drugih platformi, Press Start nudi kompletnu uslugu – od kreiranja profila i vizualnog identiteta, do dohvaćanja ciljane publike diljem svijeta", pojašnjava Valuch.

Valuch navodi da su sve kampanje, od pokretanja platforme u ljeto 2016. do sada, bile 100% uspješne. "Jedna od najuspješnijih bila je kampanja novinarke Chantal Flores iz Meksika, koja je prikupila sav novac u samo dva tjedna, te novinarke Wendy Funes iz Hondurasa, koja je već završila s projektom i ostvarila značajne rezultate". Kampanja je u oba slučaja bila uspješna jer su novinarke imale jak brend i već izgrađenu publiku, što Valuch smatra najvažnijim za uspješnu crowdfunding kampanju. "Pokazalo se da je najvažnije izgraditi jak osobni brend. Uvijek savjetujemo novinarima da budu aktivni na društvenim mrežama i pokušaju prikupiti što više sljedbenika. Naše statistike kažu da su donatori projekta uglavnom fanovi ili followeri novinara na društvenim mrežama".

Selena Petrović kaže da dobro osmišljena kampanja od strane novinara pojedinca može biti uspješna, ali smatra da projekt dodatno dobiva na težini kada iza njega stoji medij ili više medija. Također, kaže da je bolje u kampanju ući s jednim ciljanim projektom nego više manjih jer zahtijeva manje ulaganja i manje kapaciteta svake vrste od nekoliko manjih, a i ima veći efekt.

Jaroslav Valuch preporučuje novinarima da dogovore nekoliko sigurnih donatora prije nego što kampanja počne. "To je važno zbog psihološkog faktora -  drugi donatori će prije dati novac ako vide da je kampanja krenula uspješno. Isto tako, donatori će oklijevati ako vide da kampanja kreće od nule".

'Pokus' Forum.tm-a

U studenom 2016. neprofitni portal Forum.tm, pritisnut financijskim nedaćama, pokrenuo je crowdfunding kampanju 'Neka vide da nas ima' na platformi Indiegogo. Kampanja je bila vrlo uspješna –već drugi dan kampanje Forum.tm je prikupio ciljani iznos od 5 tisuća dolara. Urednik portala Goran Borković kaže kako su u kampanju ušli bez puno pripreme.

"Mogao bih "pametovati" o tome kako smo dugo razmišljali o projektu, dubinski ga razmotrili pa osmislili u suradnji s najboljim "crowfdfunderima" u zemlji i inozemstvu. Istina je, međutim, bitno drugačija. Premda će svi koje se ozbiljnije bave tim "grupnim financiranjem", kao posebnim oblikom investiranja i doniranja, reći da je za temeljitu pripremu projekta nužno najmanje dva mjeseca, nama je od ideje do realizacije protekao jedva jedan. Ne zato što smo osobito mudri, nego zato što nismo imali vremena. Željeli smo cijelu kampanju završiti prije božićnih blagdana kad ljudi imaju pametnijeg posla nego se baviti "tamo nekim portalom" koji ih, usto, traži novac, a u ovakvoj ekonomskoj situaciji, tražiti nekoga pare, gore je nego ga opsovati", priča Borković.

Razloge za uspjeh nalazi u dobrom tajmingu i činjenici da su bili prvi nacionalni medij koji se na takav način ponudio čitateljima. "Tajming je, naučili smo, vrlo bitan za crowdfunding kampanje. Prethodni ministar kulture Zlatko Hasanbegović neprofitnim medijima je odradio najveći dio marketinga, pa smo samo uzjahali na njegov val. Pretvorio nas je u simbole borbe protiv "nove paradigme" koju je forsirao zajedno sa svojim premijerom Tomislavom Karamarkom. Prvi Hasanbegovićev potez nakon što je sjeo u fotelju, sjetite se, bilo je gašenje povjerenstva za financiranje neprofitnih medija. Izravno nam je poručio da razmislimo o "alternativnim načinima financiranja", a u ovoj državi – još uvijek – ima dovoljan broj ljudi koji su odmah prepoznali da se radi o najobičnijem političkom iživljavanju".

Dugoročno financiranje kroz crowdfunding

Prikupljena sredstva nipošto nisu bila dovoljna da se osigura opstanak Foruma, niti je to bila namjera, kaže Borković. "U nekom paralelnom svemiru možda bi umjesto 5000 dolara, koliko smo mi odredili kao traženi iznos, zatražili 50.000 dolara, što bi značilo da ćemo biti plaćeni, ne puno, ali ipak plaćeni za svoj rad kroz cijelu godinu. Tražili smo 5000 dijelom i zbog zebnje hoće li nas čitatelji prepoznati, jer jedno je „lajkati“ na društvenim mrežama, a sasvim drugo uplatiti novac. Evo vam primjer Ivana Vilibora Sinčića koji je, pripremajući se za predsjedničke izbore, tražio 2000 dolara donacija preko crowdfundinga. Uspio je skupiti jedva tisuću, da bi tek koji mjesec potom dobio gotovo 300.000 glasova birača".

Ipak, konačni saldo bio je za Forumovce iznenađujuće povoljan: prikupljeno je 9045 dolara, od čega je 8385 dolara sjelo na račun, dok je ostatak otišao za razne naknade. Kampanju je pratilo više od 50.000 ljudi, od kojih je 350 financijski i podržalo, i to iz čak 21 države. Nakon Hrvatske, druga država na listi po iznosu uplata bio je SAD, a jedna je stigla čak iz Brazila.

"Prije nego što se upustite u kampanju na određenoj platformi, poželjno je detaljno proučiti sve uvjete korištenja platforme koju ste odabrali", upozorava Selena Petrović. Što se tiče dugoročnog financiranja, kaže kako je važno stvari postaviti od početka kako treba, sukladno tipu proizvoda kojeg želite financirati putem kampanje. "U slučaju Vitastiqa, jer jedino možemo govoriti iz vlastitog iskustva, nakon ostvarenja inicijalnog cilja, određivanja stretch goala i završetka kampanje, uslijedilo je slanje uređaja backerima i nakon toga je kampanja ušla u InDemand feature, što znači da proizvod nije više u fazi razvoja, da se isporučuje i da ga backeri mogu nastaviti naručivati", pojašnjava Petrović.

Ad hoc kampanja koju je proveo Forum.tm bila je samo svojevrsni „mostni“ kredit da uz oskudne honorare preživi od studenoga do travnja, kaže Goran Borković. "Neprofitni mediji bez institucionalnog financiranja kojem, sada je potpuno jasno, nikako nije sklona ni Hasanbegovićeva nasljednica Nina Obuljen Koržinek, nemaju puno šanse da prežive. Njihov opstanak izravno je vezan uz volonterski rad kao dopunsku aktivnost nakon što se pokuša pronaći i odraditi dovoljno posla da se preživi mjesec", zaključuje Borković.

"Ideja crowdfundinga u Hrvatskoj još je u povojima. Lani je kampanje podržalo tek nešto više od 6000 građana, a samo je 12 uspjelo dobiti traženi iznos. Već u Sloveniji te su brojke dvostruko više", podsjeća Borković. "Bismo li opet pokušali? Vjerojatno ne na isti način. Neke ideje motaju nam se po glavi, ali daleko su od realizacije".

Više o preporukama za pokretanje uspješne crowdfunding kampanje, platformama i besplatnim alatima za kreiranje kampanje možete pronaći ovdje.

Autorica: Ema Tarabochia